Motorvej planlægges ved genoprettet natur og herregård

Ny motorvej til Næstved skal føres forbi genoprettet natur ved Gisselfeld Kloster og Holmegaard Gods.

For mindre end 10 år siden opgav Jens Risom, direktør på godset Gisselfeld Kloster, og godsets ejere mere end 100 hektar landbrugsjord her og gik i samarbejde med staten om at naturgenoprette Gødstrup Engsø, der dengang var helt tørlagt.

Nu er der planer om en motorvej til Næstved ved den genoprettede natur. Også et andet stort naturgenopretningsprojekt i Sydsjælland kan blive ramt, skrev Politiken Søndag.

»Vi føler os taget ... hvad skal vi sige ... med bukserne nede«, siger Jens Risom til Politiken.

I alt er der brugt et tocifret millionbeløb på naturgenopretning. Men de penge er ikke taget med i de beregninger, der viser, at det samfundsøkonomisk bedst kan betale sig at lægge en motorvej fra Næstved til Rønnede ved Sydmotorvejen lige her – hvor engsnarre og andre truede fugle yngler, og den for nyligt tilbagekomne havørn finder føde.

Beregningerne er også tvivlsomme på andre fronter, det er det ene store problem, ifølge Jens Risom og andre kritikere. Det andet store problem er, at folk som Risom kan miste lysten til at indgå frivillige aftaler med staten om naturgenopretning, når det efterfølgende kan blive ødelagt eller skadet af en motorvej.

Risom siger, at det virker ekstra grotesk med en motorvej, i og med at Gisselfeld har fået udmærkelsen Wildlife Estates fra EU og organisationen European Landowners Organization, ikke mindst som følge af naturgenopretningen.

Han er ikke den eneste, der er frustreret over sagen. Når der skal anlægges motorvej, handler det ofte om at afveje hensyn til natur og kultur: Men høringssvarene til denne motorvej peger på, at den linjeføring, som transportminister Magnus Heunicke (S) og borgmestrene i Næstved og Faxe indtil videre har fremhævet, er dårlig for både natur og kultur.

Danmarks Naturfredningsforening (DN) foretrækker det sydligere alternativ, der vil gå langt uden om både Gødstrup Engsø og andre vigtige fugle- og naturområder, hvoraf flere er internationalt beskyttet af EU’s skrappe miljøregler.

»Den nordlige linjeføring vil dele Hesede Skov midt over og derved skabe en fragmentering mellem dyrelivet nord og syd for motorvejen, som man f.eks. har set det i Nordjylland, hvor Aarhus Universitet har påvist genetisk forskel på grævlingerne øst og vest for motorvejen med øget risiko for genetiske sygdomme og indavl til følge«, påpeger Kristian Gramstrup, formand for DN Næstved, til Politiken.

DN fremhæver også, at den visuelle oplevelse af skove og landskaber mange steder vil blive negativt påvirket. Det gælder blandt andet Gisselfeldskovene, som havørne yngler tæt på, og Boserup, der ifølge tidligere undersøgelser huser ti flagermusarter – de fleste er truede.

Center for Herregårdsforskning imod

Dansk Center for Herregårdsforskning fraråder også den nordlige rute på det kraftigste, især fordi motorvejen vil skæmme herregården Holmegaard.

Selv den europæiske kulturarvsorganisation Europa Nostra har afgivet høringssvar, fordi Holmegaard er »Nordeuropas største og mest velbevarede, fredede herregårdsbygning, grundlagt allerede i 1305«.

»Europa Nostra finder, at det skitserede vejanlæg er yderst betænkeligt – i en sådan grad, at vi vil tage afstand fra det«, skriver organisationen ifølge Politiken i høringssvaret.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.