Verdens insekter dør som fluer - det kan du gøre på din bedrift
Ugen på Spidsen: Landbruget har en del af ansvaret for, at antallet af insekter falder. Men landbruget har også nøglen til at vende udviklingen, mener denne uges klummeskribent på Mark Plus.

Vi har hørt det før: Verden går under.

Denne gang er det insekternes skyld - eller rettere fraværet af insekter.

En global rapport viser nemlig, at verdens økosystemer står over for et katastrofalt kollaps, fordi Jordens insekter udryddes med rekordfart. Årsagen er, ifølge rapporten, intensiv landbrugsdrift.

Så galt går det nok næppe. Og landbruget bærer næppe hele skylden.

Insektbiomasse faldet med 75 procent

Men det er bekymrende, at et studie fra Tyskland viser, at insektbiomassen inden for den beskyttede natur er faldet med hele 75 pct. i løbet af de seneste 27 år.

Studiet siger ganske vist ikke noget om, hvordan det går med antallet af insekter målt på forskellige arter.

Men når biomassen af insekter er faldet så drastisk, er det ikke svært at forestille sig, at nogle arter har det rigtig svært - og at man skal lede meget længe for at finde nogle arter, som for 50 eller hundrede år siden optrådte i langt større antal.

Nogle vil hævde, at de da har lagt mærke til, at antallet af insekter er faldet over en årrække. Det har de nemlig kunnet se på forruden af deres bil efter en køretur på en dejlig sommerdag.

Det er dog ikke et gangbart argument. Og de makabre insektdrab på de danske veje spiller da heller ikke nogen særlig rolle for, hvordan bestanden af insekter har det generelt.

Derfor er insekterne truet

Truslerne mod insekterne skal, ifølge et litteraturstudium, findes andre steder. De fire vigtigste er: Tab af levesteder, påvirkning fra kunstgødning og pesticider, sygdomme og invasive arter samt klimaændringer.

Der er således ingen tvivl om, at de seneste 30 års udvikling mod et mere intensivt drevet landbrug spiller en afgørende rolle for antallet af insekter.

Ny stor rapport: Insekter udryddes med voldsom hast 13. februar · 06:58

Der er heller ingen tvivl om, at landbruget spiller en afgørende rolle for, at antallet af insekter kan øges i fremtiden.

Og faktisk er det ret enkelt. Og faktisk er det i landmandens egen interesse. Landmanden er nemlig dybt afhængig af insekterne som bestøvere.

Blandt mange landmænd er der da også stor velvilje til at gøre en indsats. Blomsterstriber er blot et eksempel.

Det kan du gøre

Men mindre kan gøre det. Vil man gøre noget godt for biodiversiteten, så kan man blot følge Brandmandens lov:

  • Bevar det endnu uskadte - dvs. eksisterende biotoper.
  • Beskyt velbevarede biotoper mod påvirkning fra dyrkningsfladen.
  • Genopret naturmæssigt forringede biotoper.
  • Nyetabler nye naturområder i sammenhæng med eksisterende.

Det er rigtigt, at antallet af insekter går tilbage. Men det truer ikke vores eksistens.

Det er også rigtigt, at intensivt landbrug har en del af ansvaret for, at antallet af insekter er gået tilbage. Men der er vigtigt at erkende, at landbruget i høj grad er en del af løsningen til at øge biodiversiteten.

Landbruget bidrager gerne til at øge biodiversiteten. Men det kræver en konstruktiv dialog om, hvordan det gøres bedst. Og det kræver, at landmændene får anerkendelse for de tiltag, de bidrager med.

Kilder: Sanchez-Bayo et al (2019) og Hallman et al (2017).

Lars Kelstrup er journalist og markfaglig redaktør på LandbrugsAvisen, magasinet Mark samt Mark Plus.

Faktaboks

I den ugentlige klumme på Mark Plus, "Ugen på spidsen", sætter Merete Hattesen og Lars Kelstrup, journalister og markfaglige redaktører på LandbrugsAvisen, magasinet Mark samt Mark Plus, planteavlsugen i perspektiv.

Klummen er udtryk for skribentens personlige synspunkt, og udtrykker ikke nødvendigvis bladhusets holdning til omtalte emne.

 

Emneord PLUS

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.