44 tommer dæk på traktoren kan blive ny standard

Trelleborg er indtil videre eneste spiller på markedet med et 44 tommer traktordæk, men det kan ændre sig på sigt.

I de seneste år har der været megen fokus på de nye, superstore 46 tommer traktordæk med en diameter på over 2,3 meter. Men den store succes for dækket er udeblevet - i hvert fald indtil videre.

For det første er dækkene naturligvis dyre, og for det andet kan de kun klemmes på ganske få traktormodeller. Fendt 1000-serien og Deutz-Fahrs kommende 11-serie er beregnet til at køre med 46 tommer dæk, men derudover er der ingen af de "normale" stortraktorer såsom Case IH Magnum, John Deere 8R og Massey Feruguson 8700, der umiddelbart fra fabrikken er beregnet til 46 tommer dæk.

Dermed ikke sag,t at det er umuligt. Men ofte er det forbundet med modifikationer af traktoren for at få plads til dækkene. For det er pladsen, det kniber med.

»Trods traktorernes størrelse, så vil man jo gerne have, at de er så kompakte som overhovedet muligt. Derfor har traktorproducenterne indtil videre ikke ændret på dimensionerne, så de større traktorer kan udstyres med et 46 tommer dæk uden at kollidere med skærme eller kabine,« siger Ole Dall, produktchef hos GKN Wheels, der fremstiller fælge til landbrugsindustrien.

44 tommer kan ramme plet

Problemet med de nuværende 42 tommer hjul er, at de skal overføre mere og mere effekt samtidig med et lavere og lavere dæktryk grundet nye traktormodeller og IF/VF-dæk.

Det sætter både dæk og fælg under pres. Samtidig skal de flere hestekræfter kunne overføres til underlaget med mindst muligt hjulslip. Et dæk med større diameter giver større trædeflade og dermed større evne til at overføre effekten.

Derfor kan Trelleborg meget vel få konkurrence på virksomhedens nye dæk. På Sima-udstillingen tilbage i februar løftede Trelleborg nemlig sløret for et nyt VF-dæk i TM1060-serien med dimensionerne VF750/70 R44 - altså et dæk beregnet til 44 tommer fælge.

Indtil videre er Trelleborg eneste firma i den kategori, men ifølge Trelleborg selv så er der stort potentiale i det nye dæk.

Ole Dall har da også fået forespørgsler på passende fælge.

»Vi har fået visse forespørgsler om at producere en fælg på 44 tommer. Så der kan meget vel komme en interesse for den dimension på markedet,« vurderer han.

Læs i øvrigt mere om GKN Wheels nye fælgkonstruktion i Landbrugsavisen.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.