- Dengang så vi ud ad vinduet i stedet for at lade GPS’en styre

Den begyndte som kraftværk og endte som kalkspreder. Sådan lyder den ultrakorte version af beretningen om Niels Bies Ford County 1184 fra 1980.

Denne historie har tidligere været bragt i den trykte udgave af magasinet TraktorTech. Hvis du vil have direkte adgang til - og støtte - kvalitets-traktor-journalistik, så kan du tegne et abonnement på landbrugsmedierne.dk.


Går man i dybden, finder man en historie om hyldest og kærlighed til gamle traktorer og den maskinstation nær Horsens, som Niels Bie voksede op på og drev fra 1984 til 2021.

- Jeg har altid været tosset med traktorer. Både mens jeg havde Niels Bie’s Maskinstation, og efter at jeg for snart to år siden overlod den til min søn Rasmus, har jeg samlet, hvad vi har haft i tidens løb. Her spiller Ford County en helt særlig rolle, fortæller Niels Bie, der har budt på kaffe i køkkenet på sin ejendom i Neder Vrønding.

Han var 14 år, da hans far købte en Ford County til de tungeste opgaver på maskinstationen i 1975. Dengang var den engelske producent County Tractors kendt for at fremstille bomstærke maskiner – baseret på motorer og transmission fra Ford – med træk på fire hjul af samme størrelse. Og med maskinstationen som base fik Countyen lov til at nedfælde ammoniak, pløje, harve og udføre andet markarbejde på Horsens-egnen.

- Den overgik alle fars Ford’er og var så afgjort vores kraftigste traktor med sine 120 hk. I dag har de største modeller 400 hk. Det er voldsomt, konstaterer han. Men hvad var County egentlig for en størrelse? Det var en engelsk virksomhed, som i 1929 begyndte at ombygge Ford AA-lastbiler fra enkelt- til dobbeltakslede køretøjer; først til private virksomheder og siden til militæret. En lille topersoners tank blev det også til. Sidst i 1940’erne begyndte County at fremstille traktorer på bælter, baseret på Fordson Major, inden selskabet lancerede sin første firehjulstrukne traktor i 1954.

Traktorproduktionen tog for alvor fart i tresserne, hvor County etablerede sig i nichen for maskiner med træk på fire hjul. Halvfjerdserne blev Countys storhedstid, hvor 70 procent af salget skete på det globale marked.


Liften på Niels Bies model er kraftig.


Model 1164, som Niels Bies far købte, var en af Countys bedst sælgende traktorer og var ved lanceringen i 1971 virksomhedens hidtil største maskine. Den kombinerede en forstærket kraftoverførsel fra Ford 5000 med en let neddroslet sekscylindret rækkemotor fra Ford 8000 og blev den første County med over 100 hk.

På Bie-familiens maskinstation bevarede 1164’eren førerpositionen op gennem halvfjerdserne og første halvdel af firserne. Men da Niels Bie overtog den i 1984, rakte Ford Countyens kræfter ikke længere til at skulle trække stadig større og tungere maskiner. Derfor blev den stødt fra maskinstationens trone af den stærkere og teknisk set overlegne Ford TW-25, men var dog i aktiv tjeneste frem til midt i halvfemserne.

- Til sidst byggede vi Countyen om til en kalkspreder, inden vi skrottede den. Det var tåbeligt, når man ser på, hvad nogen vil give for sådan et vrag i dag. Men i det mindste fik motoren lov at leve videre i en Ford 7700, husker Niels Bie.

Hans County er en 1184TW, der kom på markedet i 1979 som en hybrid af Fords TW-10 med en kraftigt modificeret ottetrins dual power-gearkasse fra Ford 7600 og 6,6 liter motor med 120 hk fra samme producent. Ud over de ens hjul og mekaniske modifikationer skilte traktoren sig ud med den County-designede snude, som bidrog til det markante og kraftfulde udseende. Førerhuset med det flade gulv arvede mange dele fra Ford. Eksempelvis kom instrumentbrættet med den indbyggede radio fra 600-serien.

Den korte afstand mellem hjulene og førerhusets små døre på Niels Bies 1184 vidner om, at den er en af de tidlige modeller. Senere udgaver blev forsynet med en forlænger, der gav plads til større døre og lettere adgang såvel som en noget længere hjulbase.

Fandt den i vildmosen

Da County indstillede produktionen i 1983, blev selskabet købt af Benson Group, som fortsatte fremstillingen af enkelte modeller frem til 1990; med 1184TW som en af de få udvalgte. Traktoren nåede at blive opdateret og opgraderet til at få en TW-15-motor samt gearkasse og bagtøj fra 7610.

Og hvordan fik Niels Bie så fat i sin 1184’er? Han fandt den hos en landmand i Nordjylland i 2005.

-Vi har sommerhus i Løkken, og en dag, vi var deroppe, fik jeg øje på Countyen på en mark i Store Vildmose. Den stod med en Bomford-rabatklipper og fire sæt tvillingehjul, var i fin stand og havde kørt 5.500 timer. Jeg fik overtalt ejeren til at sælge mig den, fortæller Niels Bie, der fik en femfuret plov med i handelen.

Det sæt er altid med, når han sammen med to andre veteranentusiaster i Neder Vrønding arrangerer et årligt pløjestævne på sin 20 hektar store mark.

- Tilsammen har vi omkring 80 gamle traktorer, så man kan godt kalde vores lille by for et veteranmekka. Da en af stævnedeltagerne et år så min County, genkendte han den, som den han engang havde kørt på. Den er et markant køretøj, som sammen med ploven vækker opsigt, når de ruller, fortæller Niels han og kalder det »en fornøjelse« at sidde på ryggen af den over 40 år gamle englænder:

- Countyen er stiv, larmer ad Pommern til og kræver langt mere håndtering end en moderne traktor med bibbelib og elektronik. Det betyder intet, for det er sjovt at prøve det igen, man kørte med som dreng.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.