Fremtidens arkitektur er på plads i ny Magnum - klar til at køre selv
Grundlaget for en førerløs traktor ligger klar i næste generation Magnum, der også kommer til at udveksle data trådløst.

Chassis, aksler og lift har ikke ændret sig synderligt.

Men når den nye Magnum-serie lander i Europa næste år, er der tale om en traktor med en hel ny elektronisk arkitektur, der allerede fra starten giver nye muligheder for chaufføren og på sigt i princippet kan køre selv i marken.

»Vores kommende Magnum har fremtidens arkitektur i sig. Vi har udviklet en helt ny platform, der er skabt til at vokse mange år frem med nye løsninger og muligheder«, fortæller Brad Lukac, global produktchef for Magnum traktorer hos Case IH.

Trådløs dataoverførsel

Derfor byder den nye Magnum bl.a. på trådløs overførsel af data mellem traktor og en ny Cloud-løsning, hvor man som bruger eller ejer kan tilgå data, udarbejde markkort og sende dem til de forskellige enheder i marken. Det gælder i øvrigt også A-B linjer.

»Vi har haft vores AFS Connect portal tidligere. Men den nye udgave bygger ligesom traktoren på en ny platform, som kan tilgås både på PC, tablet eller smartphone«, forklarer Rob Zemenchik, der er ansvarlig for AFS-produkter hos Case IH.

Via portalen kan man for eksempel også opnå fjernadgang til den nye AFS 1200 Pro terminal i traktoren, et foretrukkent værktøj for servicefolk, som kan følge med i og afhjælpe diverse problemer. Hvis der er brug for det, kan man også lave softwareupdate via remote adgangen.

Kan i princippet køre selv

I marken bliver Magnum AFS Connect udstyret med AccuGuide, AccuTurn Pro og Vector Pro. Alt sammen teknologier, der gør traktoren i stand til selv at hæve redskabet og vende automatisk i forageren, uden brugeren behøver at røre en finger. Langt hen ad vejen en førerløs traktor.

»Vi har taget flere komponenter fra vores føreløse Magnum-projekt, traktoren uden kabine, som vi viste for et par år siden«, forklarer Brad Lukac og fortsætter:

»Med de komponenter kan traktoren allerede nu klare det hele selv, og der er i princippet ikke langt til den førerløse traktor, som blot overvåges af en person«.

»Hele den elektroniske arkitektur er på plads, og vi har endda allerede lavet plads til de forskellige sensorer og kameraer, som en selvkørende traktor skal bruge for at registrere, om den er ved at ramme en forhindring. Vi er langt«, understreger Brad Lukac.

Hvornår Case IH sætter en førerløs traktor i serieproduktion, vil han dog ikke afsløre. Men teknologien er på plads.

Faktaboks

Ny Magnum mere intelligent:

  • Torsdag i denne uge var LandbrugsAvisen i Østrig, hvor Case IH præsenterede næste udgave af Magnum-serien. Traktoren er først og fremmest ændret i kabinen, og Case IH har lagt en ny elektronisk platform i traktoren. Samtidig kommer næste generation Magnum også i en ny topmodel, Magnum 400, der får en maksimal ydelse på 435 heste. Læs mere om den nye Magnum her og på landbrugsavisen.dk

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.