Han gjorde det også - købte Danmarks mest populære traktormodel

En Case IH Puma 240 har levet op til alle Erik Stauns forventninger siden hans køb af det røde kraftværk i foråret.

Fuld tilfredshed og alle forventninger indfriet efter 860 timer. 
Det er status over Erik Stauns Case IH Puma 240 – Danmarks mest solgte traktormodel i 2020 – ovenpå den første sæson. 
»Den har rigelig med kræfter, er simpel at køre og har en god affjedring – også af førerhuset. Det er godt indrettet med en skærm, der er let at bruge og har et hav af funktioner«, siger svineproducenten og planteavleren på Egelund ved Nibe. 

Købt med et års forsinkelse

I foråret 2020 fik Erik Staun sin Case IH Puma 240 via forhandleren S. D. Kjærsgaard A/S i en byttehandel med en otte år gammel New Holland T7.250, der efter 6.500 timer var blevet for dyr i reparationer.
»Ret beset skulle jeg have skilt mig af med den sidste år, men det blev forhindret af en gårdhandel. Da svinepriserne steg helt vildt i foråret på grund af svinepesten i Kina, slog jeg til«, fortæller Erik Staun.

En anden af de primære årsager til købet af årets røde bestseller i foråret var funktionen frontlift management. 
Med den funktion kan Erik Staun indstille løftehøjden til altid at være den samme for hvert enkelt redskab, han monterer i liften.
»Vi bruger liften meget – til tallerkenharven, skårlæggeren og brakpudseren – så det er skønt, at man ikke skal finjustere højden igen og igen«, påpeger Erik Staun.

Data skulle flytte med

Han kunne have fået frontlift management eftermonteret på en anden traktor, han havde kig på, men Casen’s forspring på det punkt blev afgørende. 
Erik Staun understreger vigtigheden af, at de to traktorers GPS’er var kompatible, så data fra den blå forgænger kunne flyttes over i Casens skærm: 

»Man skal være sikker på, at man kan køre med sine redskaber i den nye traktor uden at skulle blive nødt til at finde en anden GPS, der fungerer optimalt«.
Med i købet af traktoren fulgte en serviceaftale til 21 kr. i timen uden selvrisiko, der dækker tre år eller højst 3.000 køretimer. Mere har Erik Staun ikke planlagt, at der skal køres i Case IH’en, før den skal udskiftes i 2023.
»Til den tid må jeg se, om jeg kan få en ordentlig byttepris for den. Kan jeg ikke det, beholder jeg den noget længere, men uanset hvad kunne jeg sagtens bytte mig til den samme model i en ny udgave. Man får meget for pengene«, fastslår han.
 

Bedst ved Pumaen: God hukommelse fortil

Frontliftens ønskede sænkehøjde for hvert enkelt redskab kan indstilles til altid at nå det samme niveau.
Aktiv hold-funktionen forhindrer traktoren i at trille, så snart man har løftet foden fra kørepedalen og aktiverer håndbremsen, når man rejser sig fra førersædet. Når man sætter sig, løsnes håndbremsen. 

Minus ved Pumaen: Mange justeringer i bagliften

Bagliftens grundindstillinger af de forskellige redskaber skal indstilles manuelt gang på gang. 
Fraværet af automatisk trykudligning i hjulene medfører tidsforbrug på at lukke luft ud og pumpe den ind, alt efter hvor traktoren skal køre, og hvad den skal trække.

 

Jeg kan så let som ingenting guide vores elev i telefonen, når han er i marken. 

 


Klarer næsten alt - og resten er der steiger til

Der er stort ingen grænser for, hvad Case IH Puma 240 kører med på Erik Stauns bedrift ved Nibe:
»Vi bruger den bredt – blandt andet til at pløje, harve, radrense og køre med korn, ligesom den har kræfter nok til en 25 ton gyllevogn med slanger. En 10-furet skrælplov i 15 cm dybde trækker den med 60-70 procent motoreffekt og et forbrug på 11 liter diesel pr. hektar, men foran en 12 meter harve i 7 cm dybde bliver den lige lille nok – også med tvillingehjul – og man kan komme i tvivl om, hvem der kører med hvem«.
Derfor kommer den store harve bag en knækstyret Case 275 Steiger fra 2001. Efter en stak timer bag rattet i den gamle kæmpe er det en nydelse at sætte sig til rette i Pumaens affjedrede førerhus. 


»Der er en verden til forskel – hvilket der også burde være i en 19 år yngre traktor – men ud over høj komfort er den logiske betjening i Case IH’en et andet plus. Det gør det nemt at forklare nye piloter, hvordan tingene fungerer, og jeg kan så let som ingenting guide vores elev i telefonen, når han er i marken«, konstaterer Erik Staun.


Den ellers roste Puma-serie har tidligere fået løftede pegefingre for sin foragerautomatik, men i 2020-årgangen virker den godt, ifølge Erik Staun.

Som tidligere ejer af en Case IH med det gamle system roser han den nye automatik for at være nemmere at bruge og have flere indstillingsmulig-heder.

Den funktion letter kørslen

Hvordan kører den østrigskbyggede traktor så? 
Rigtig godt, mener Erik Staun og inviterer på en lille køretur. Så snart døren til førerhuset er lukket, dæmpes motorstøjen til noget nær personbilniveau.
»Kabinens lydisolering er god. Det er vigtigt, når man skal køre i marken en hel dag«, understreger Erik Staun og erklærer sig som fan af Case IH’ens aktiv hold-funktion:
»Den forhindrer traktoren i at trille, så snart jeg slipper kørepedalen og aktiverer håndbremsen, når jeg rejser mig fra førersædet, og slipper den, når jeg sætter mig igen. Det kan lyde som en lille ting, men det letter kørslen, at man ikke skal tænke på den slags«.
Han giver topkarakter til Case IH’ens CVX-system med mekanisk overførsel af al motoreffekt til transmissionen, men om CVX som hævdet af producenten reducerer forbruget af brændstof, har han vanskeligt ved at vurdere.

»Ved fuldt bid bruger traktoren 42 liter diesel i timen. Det er ikke den store forskel i forhold til lignende modeller. I det daglige er det svært at sige, om den røde Case IH giver en besparelse i forhold til den blå T7, som den afløste på min bedrift, fordi vi har megen forskellig kørsel. For eksempel kører vi ikke gyllen de samme steder hen«, siger Erik Staun. 
Apropos gylle kan Pumaens hydraulikpumpe på 175 liter fylde gyllevognen, når motoren på forhånd er indstillet til 1.140 omdrejninger i minuttet, men kørsel med vognen medfører nogle udfordringer med at give gas.
»Det er et kompromis mellem at fordele kræfter til PTO’ens omrøring af gyllen og kørselshastigheden, hvor der ikke skal stjæles for megen effekt til omrøringen. Det er lidt sværere at regulere med Pumaen end med T7’eren, jeg havde før«, siger Erik Staun. 
Grundlæggende har han dog indtryk af, at Case IH’en bruger færre omdrejninger og fremhæver Eco Mode-funktionen. 
»Med den kan man regulere, hvor hårdt motoren skal bremse ned og accelerere. Der sparer man nok noget diesel«, mener Erik Staun.

Her kunne det være smartere

Har han slet ikke været ude for at tænke ’Hm, det kunne have været lavet smartere?’ Jo.
»Med hensyn til bagliften er det besværligt, at man skal indstille funktionerne for ploven, radrenseren og andre redskaber manuelt med drejeknapper i en separat boks, hver eneste gang de skal i brug. På det punkt er der plads til forbedring«, påpeger Erik Staun.

Desuden efterlyser han automatisk trykudligning i hjulene:
»Som økologisk planteavler er jeg meget bevidst om, hvordan vi træder på jorden for at skåne den og bevare det øvre humuslag bedst muligt. Derfor pløjer og harver vi med lette hjul, der har et tryk på 0,9 bar. Det lave tryk giver bedre træk i dækkene, men vi bruger megen tid på at tage luft ud og pumpe den ind igen. For eksempel når vi skifter til gyllevogn, som kræver 2 bar«.
Erik Staun kunne have fået eftermonteret automatisk trykudligning ved købet af traktoren, men undlod at gøre det.
»Det er ikke sikkert, at jeg ville få mange ekstra penge for den funktion i en handel, for hvem siger, at den næste ejer ville være interesseret i den?«, spørger Erik Staun retorisk.

Ny opdatering om hjørnet

Case IH’s Puma-serie blev lanceret i 2007 og er siden blevet opdateret med års mellemrum. I 2021 præsenteres en række nye modeller med navnene 185, 200, 220 og 240. De får forlænget serviceintervallet fra de nuværende 600 til 750 timer. Motorhjelmen får et nyt udseende med LED-lygter og re-designet frontlift, mens den trinløse CVX-transmission bliver forbedret, ifølge Case IH.

 

Denne artikel er et eksempel på magasinet TraktorTechs journalistik. Gennembearbejdede artikler og interviews med traktor- og maskinførere til folk, der interesserer sig for traktorer og maskiner. Vil du følge med og få magasinet fast syv gange om året, så klik på billedet af forsiden og tegn abonnement.

 

 

 

Faktaboks

Case IH Puma 240

Motor: 6 cyl. FPT Industrial

Slagvolumen: 6.728 ccm

Nominel effekt, hk: 240 

Maks. effekt med boost, hk: 270 

Maks. løftekapacitet bag/for, kg: 10.462/3.785

Egenvægt, kg: 8.090 

Tankkapacitet:

Diesel, l: 390 

AdBlue, l: 48  

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.