Han ser fra Karlslunde, om din traktor har det godt

Hos forhandleren S.D. Kjærsgaard sidder en værkfører og følger en større gruppe traktorer i skyen.

En del af værkfører Lars Lynge Ralsteds arbejdsliv hos SD. Kjærsgaard foregår på sin vis oppe i skyen. Han er nemlig nøglepersonen, når Danmarks største Case IH-forhandler følger den gruppe af nyere traktorer, som er opkoblet til nettet.

Fra sin computer følger han dem online i et såkaldt ’Connect Room’.

Her kan han følge, hvordan det går med traktorerne – hvis altså kunden selv synes, det er en god idé, at forhandleren følger traktoren.

- Lige nu følger jeg omkring 200 enheder. Tallet stiger hele tiden, eftersom det er muligt på alle Puma-modeller fra midten af årgang 2020 og frem, Optum, Magnum og Steiger-modellerne, fortæller han om en trend, som i øjeblikket breder sig blandt landets forhandlere og traktormærker, hvor man følger med i traktorernes tilstand online.

Pointen er, at forhandleren får alarmer, hvis traktoren melder noget usædvanligt. Alarmerne kan enten være grå, gule eller røde.

- De grå er ikke så vigtige og er ikke noget, som man umiddelbart gør noget ved. Gule alarmer bør jeg kigge på, men er ikke kritisk her og nu. Røde er alarmer, jeg skal reagere på snarest. Det er heldigvis ikke så ofte. Siden nytår har jeg haft to-tre stykker af dem, siger han.

Et eksempel kan være en forstoppet køler, der giver anledning til, at han ringer op og hører, om der er brug for hjælp.

Dataene kan også fortælle, om der er fejl, som kommer og går igen.

- Den lagrer jo alle data, så vi kan gå baglæns og se, om der for eksempel er noget, der er anderledes hver gang, traktoren for eksempel kører i et bestemt gear, fortæller han.

 

Du kan sige nej tak

Lars Lynge understreger, at de som forhandler og Case IH som producent ikke følger traktoren, hvis ikke kunden aktivt går ind og siger ja tak til det.

Med andre ord kan kunder godt sige nej tak til at dele maskindata med forhandleren.

- Næsten alle siger ja tak, men jeg har en kunde, som ikke har sagt ja tak til, at vi kontakter ham. Han har haft et andet mærke, hvor han følte, de ofte ringede og spurgte om at komme ud og lave service. Det er ikke vores tilgang, siger han.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.