Intern battle: Sådan finder du designet til din vigtigste mejetærsker i 20 år

New Holland samlede CNH’s designteam til en regulær kamp om at tegne den flotteste og mest funktionelle mejetærsker, da der skulle laves streger til ny stormejetærsker.

God mandag morgen.

Vi står med det ene ben i påsken. Hvis der bliver tid til lidt god påskemad og påskeæg, så kan jeg også anbefale en god stund i selskab med Danmarks eneste traktormagasin. TraktorTech kommer nemlig i nyeste outfit i denne uge med en række spændende historier. En af dem drejer sig om, hvordan CNH og New Holland fik designet deres største mejetærskernyhed i flere årtier.

Mere om det lige om lidt.

Inden vi går videre, så skal vi da også runde det, som vi altid taler mest om, vejret.

For nu er dagene længere end nætterne, som DMI konstaterer det – og det skal også gerne give varmere vejr. Og det skulle være på vej. Foråret slår nemlig for alvor igennem i påsken. I hvert fald mener DMI’s prognosemagere, at der strømmer varmt vejr op fra syd senere på ugen – og måske kan vi se op til 17 grader i påskeweekenden.  

Minister lover handling

Denne morgenpost, der som bekendt opererer indenfor stort og småt i maskinernes verden, hver mandag, er sjældent begravet i storpolitik. Andre må tage temperaturen på klima- og miljø og andre former for landbrugspolitik. Denne gang bringer vi dog en lille undtagelse.


Foto: Transportministeriet


Onsdag eftermiddag var der nemlig møde for maskinbranchen hos transportminister Thomas Danielsen, et såkaldt traktorhof. Her mødtes en række myndigheder og organisationer med holdninger til traktorers dimensioner, regler for hastighed og andre færdselsregler for at kickstarte et større eftersyn på området. Ministeren erklærede efterfølgende, at han går efter en pakke af initiativer, og at han har tænkt sig at få gjort arbejdet hurtigt.

Læs mere her:

Lover hurtig traktorpakke: - Jeg kan ikke bruge resten af min ministertid på det

Lettere start for de selvkørende udlæggere

De seneste dage har vi også brugt på at skrive om fyldte gylletanke og den våde start på gyllesæsonen. Der er dog også grøde i tingene. Bl.a. har en række selvkørende udlæggere fået kørt en hel del, som du kan læse i kollega Claus Worups avisreportage her:

Svær start på gyllesæsonen: Men her har de alligevel fået kørt

Jeg havde selv fornøjelsen af at se verden via skærmen på min mobilen til en lille videooptagelse torsdag eftermiddag hos Rostgaard Maskinstation, hvor solskinnet blev benyttet til at køre i pendulfart på en af de lokale gårde omkring Rødding. Lasten var også her gylle. Faktisk har det været nemmere at køre på lerjorden end sandjorden, forklarer traktorpiloten Ebbe fra maskinstationen her:

 

 

 

Vandt designkonkurrencen som indvarsler fremtiden

Og skal vi til historien bag overskriften her til morgen. Til en historie i TraktorTech havde jeg for nylig fornøjelsen af at snakke med designteamet bag New Hollands nye stortærsker CR11. Hvordan fornyer og tegner man egentlig sådan en mejetærsker?

Designerne gik i gang fem år, før vi fik at se den endelige mejetærsker.

- Det er som en slags drøm at være involveret i sådan et projekt. Det er noget, som ikke sker hver dag, må jeg sige. Bag selve stilen er der en verden af teknologi, som for os bare er fænomenal. Det har været en af de sjældne lejligheder, hvor vi er startet med et blankt stykke papir, lyder det fra CNH’s chefdesigner David Wilkie i TraktorTech, hvor han også forklarer, at processen blev fremelsket via en intern designkonkurrence i det globale designteam med folk både fra Italien og USA involveret.
Først blev der bedt om fem bud på designet af New Holland-tærskeren. Derefter blev det hele kogt ned til en finale mellem to bud.

- Det var en ret stor event, hvor vi havde to skala-modeller, forklarer chefdesigneren.

I TraktorTech kan du høre meget mere om processen og designet i interviewet med chefdesigneren og den kollega, som vandt konkurrencen - og som også udviklede sig til helt nye linjer, der allerede definerer en masse af New Hollands design på tværs af redskaber, mejetærskere og traktorer. 

I det nye TraktorTech skal du heller ikke snyde dig selv for et besøg hos den nordjyske landmand Peter Nielsen, der har elektrificeret en stor del af hans motortimer – bl.a. med den første elektriske teleskoplæsser fra JCB i dansk landbrug.

Køb dig til verdensklasse-gæst

Ja, ja, det lyder måske lidt overdrevet, men hvis du køber originale sliddele til din Kverneland-plov, så kan du få en plovjustering med i prisen. Manden der gør den slags, blev verdens bedste i pløjning i stubjord ved sidste VM og samlet nummer to, så der skulle være mulighed for en kvalificeret plovsnak.

Læs mere her:

Køber du mange sliddele, så kommer verdensmesteren forbi

Har du også en Ford eller New Holland?

Vi fik for nylig en masse data ind ad døren fra Motorstyrelsen – nemlig en samlet oversigt over alle de knap 85.000 registrerede traktorer i Danmark. Her viser det sig, at når man samler traktormærkerne med deres oprindelig ophav, så er New Holland med en masse Ford- og Fiat-traktorer i ryggen suverænt Danmarks største mærke.

Læs mere om de indregistrerede traktorer her:

Det er Ford og New Holland, som fylder mest i danskernes maskinhuse

 

Det Sker

På grund af påsken så er der lidt ekstra travlt med at få snedkret den næste avis færdig, inden der bliver helligdag på trykkeriet, så derfor er dyb koncentration i skrivestuen i dag og i morgen, så LandbrugsAvisen kan komme ud i weekenden. Så ligger du inde med en super spændende nyhed, der burde bringes i avisen, så er det altså hellere i dag end i morgen, du skal ringe til avisen.

En af mine kollegaer har formentlig allerede plottet næste uges tur over Storebælt ind i gps’en – her vises den nye Valtra S nemlig for første gang frem for pressen på dansk jord på Sjælland, inden den sendes rundt på en større turne, hvor du og naboen kan komme ud og sparke dæk.

Med ønsket om en fortrinlig påske så siger jeg god arbejdslyst herfra. Anden påskedag holder morgenposten en sjælden feriedag, så disse linjer er tilbage igen om 14 dage.

Redaktionschef Christian Juel Jørgensen

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.