Fremtidens kartofler: Lettere at koge og færre stødskader

I 2023 blev det i England tilladt at genredigerede afgrøder til kommerciel anvendelse. I et nyt projekt er målet at fremstille kartoffelsorter, som er lettere at koge og får færre stødskader

Engelske forskere vil i et nyt projekt bruge præcisionsforædling, også kaldet NGT, til at forbedre kvaliteten af engelske kartofler.

Forskerne har i første omgang øje på at forbedre to egenskaber, nemlig at gøre kartoflerne lettere at koge samt at reducere tendensen til stødskader.

På længere sigt kan det komme på tale at forbedre andre egenskaber.

Det skriver netmediet Farmers Weekly

I England er det med en en ny lov fra 2023 blevet muligt at anvende nye forædlingsteknikker (NGT = Nye Genomiske Teknikker)) kommercielt til at genredigere afgrøder og skabe nye sorter som eksempelvis er mere resistente overfor sygdomme. 

Genredigering er anderledes end genmodificering, idet man ved genredigering hurtigt skaber nye sorter med egenskaber, som man også med traditionel forædling, men bare noget langsommere, kan arbejde sig frem til. Ved genmodificering indsætter man gener fra andre arter.

Bag det nye projekt står forskningsvirksomhederne B-Hive Innovations og James Hutton Institute samt fødevareproducenten Branston Potatoes.

Projektet vil i første omgang kortlægge generne for den populære kortoffelsort Maris Piper. Ved at identificere de aktuelle gener for modtageligheden overfor stød samt tilberedelsestid, kan forædlerne målrette arbejde med at inkorporere de ønskelige gener i de fremtidige sorter. 

Lykkedes det at nå i mål, er det forventningen at kvaliteten af de engelske kartofler bliver øget, at madspild bliver reduceret, og at producenterne i højere grad vil imødekomme forbrugernes ønsker.

Emneord PLUS

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.