Kverneland-chef: Tørke og usikkerhed flader markedet ud
Efterspørgslen er stadig ikke oppe og ringe på det globale marked for maskiner, lyder det fra Kvernelands topchef.

Opvarmningen til Agritechnica er skudt i gang, og i disse dage er det Kverneland, der viser sine nyheder frem for den internationale presse i Stavanger, ikke langt fra hvor Kverneland er opstået.

Inden sløret bliver løftet for nye plove, pressere og river, tog salgs- og marketingschef Arild Gjerde og gav en opdatering på markedssituationen, som Kverneland Group ser den.

Pga. tørken sidste år og usikkerhed om årets høst, er der stadig større udbud end efterspørgsel, men med bedre europæisk høst i år, kan det blive bedre i 2020.

”Vi er optimistiske, selvom vi ser et marked, der flader ud”, sagde Arild Gjerde.

Han forklarede desuden, at Kverneland især har fokus på Europa, Nordamerika samt Rusland og Ukraine. 

I Nordamerika er der især et potentiale via Kubota-brandet (der ejer Kverneland), mens samarbejdet med producenten Great Plains skal udbygges i Rusland og Ukraine, forklarede han. 

Salget i Kverneland Group steg sidste år med syv pct. til 504 mio. euro. Sammen med Great Plains er salget 840 mio. euro.

Ordreindtaget er fladt.

mere innovation

I oplægget fra Kvernelands ledelse var også et øget fokus på innovation og forskning 

Blandt andet blev det annonceret, at Kverneland i juli har etableret et innovationscenter i Holland og arbejder på at opsætte en satellitafdeling på Wageningen Naturvidenskabelige Universitet i Holland.

”Vi mærker, at efterspørgslen ændrer sig, og der er et stigende politisk pres, når det kommer til miljø og klima. Derfor skal vi udvikle os og være fleksible”, forklarede Patrick Verheecke, direktør for dyrkningsdivisionen i Kverneland Group.


Patrick Verheecke. Foto: Frederik Siiger

Ligeledes arbejder Kverneland Group på at lave et satellitkontor i Nordamerika.

”Vi oplever forskellige regionale krav, og derfor har vi afdelinger i forskellige regioner”, sagde direktøren.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.