Med ét slag går Steyr fra 180 til 260 hestekræfter med hybridteknologi

Ved at kombinere en foraksel med el-motorer med en traditionel trinløs transmission, opnår traktormærket en hel række fordele. Prototypen er netop præsenteret hos Case IH og Steyrs hovedsæde i Østrig.

LandbrugsAvisen, Østrig. 

Teknologien kender vi fra bilindustrien, men at integrere den på en traktor - den havde jeg ikke lige set komme - før nu.

Steyr har netop vist sin prototype på en Hybrid CVT traktor frem for en række europæiske landbrugsjournalister, hvor LandbrugsAvisen er til stede, og der er tale om en ret interessant traktor. 

Den tager udgangspunkt i en traditionel 180 hestes Steyr CVT, men motoren, som i øvrigt er den samme 6,7 liters FTP som på den normale traktormodel, yder nu op til 260 hestekræfter, men den sender en del af effekten ud til en nyudviklet affjedret foraksel, der samtidig indeholder to el-motorer, sådan så en del af de ekstra kræfter sendes den vej - og ikke overbelaster drivlinjen bagud til den traditionelle CVT og bagaksel, som sidder på traktoren.  Sagt på en ande måde: El-motorer driver forhjulene, mens den traditionelle CVT driver baghjulene.   

50 kilowatt boost

Men de 260 hestekræfter i den kompakte traktor stopper ikke her. Traktoren har en række batterier, som ultrahurtigt er i stand til at lade op, enten via energi, som opsamles når traktoren bremser, ændrer kørselsretninger og lignende, eller via dieselmotoren. 

Batterierne, som er på 0,8 Megajoule, er i stand til at levere en ekstra boost på 50 kilowatt i op til 15 sekunder. Det kan du eksempelvis drage nytte af, når du kører ud af en rundkørsel med tungt læs på landevejen og lignende. 

Hele sammenspillet mellem den elektriske drivlinje og motor- og transmisionsstyringen er i øvrigt helt specielt. El-delen går nemlig ind og hjælper på en lang række punkter under normal kørsel. For eksempel kan du optimere vendegaret til at skifte mikroskopisk hurtig eller ultra langsomt uden ryk, du kan lade forhjulene kører hurtigere end baghjulene i forageren, så du kan vende hurtigere og på mindre plads, du kan også få systemet til at hjælpe med at bremse, når du kører ned ad bakke. Og systemet kan køre i en E-eco mode, hvor motorens omdrejninger opererer så lavt som muligt, mens den kun leverer energi til el-delen.  

Desuden kan traktoren levere op til 75 kilowatt elektrisk energi ud til elektrisk drevne redskaber, hvis der er brug for det. PTO-akslen er i øvrigt forstærket, så du også kan sende alle kræfter fra motoren ud via pto-udtaget.

Traktoren er i første omgang et Steyr-projekt inden for CNH Industrial, som også tæller Case IH og New Holland. Den specielle hybrid vil blive vist på Agritechnica til november, og Steyr forventer at kunne vise den kommercielle, salgsklare version om to år. 

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.