Det er tid til fornyelse af S-serien. John Deere har præsenteret sin nye generation af mejetærsker-serien på Commodity Classic showet i Texas, USA, og selvom den endnu ikke er nået til Europa, så er buddet, at vi sikkert ikke skal vente for længe, inden den nye S'er lander i Europa.
Men hvad er så ændret?
Først og fremmest får S7, som serien kommer til at hedde, en ny kabine. Måske har du set den før, for det er præcis samme kabine, som sidder på den større X9. Serien får den nye G5Plus CommandCenter terminal, og der bliver masser af mulighed for at bruge intelligente løsninger så som automatisk vending i forageren, datasynkronisering og så videre.
Samtidig kommer der en række nye automatiserede løsninger, så maskinen selv kan justere på fem forskellige parametre under kørslen ud fra mængden af spild, fremmedlegemener og antallet af knækkede kerner, oplyser John Deere i en pressemeddelese om den nye mejetærsker.
I højre hjørnestolpe kommer der også et nyt display, som viser en række informationer om mejetærskerens performance under arbejde i marken.
Betegnelsen S7 beslægter storebror X9, og John Deere har da foruden kabinen også inkorporeret designet af sidepanelerne fra den større serie i S7.
En væsentlig nyhed på S7 er også, at maskinen selv kan ændre hastigheden under kørsel. Det fænomen er ikke ny, men måden, som S7 bestemmer sin hastighed ud fra, er til gengæld ny.
Systemet bruger eksempelvis data fra markkort ud fra satellitbilleder, hvor systemet måler mængden af biomasse. Samtidig har mejetærskeren en række kameraer, som den bruger til at registrere afgrødens højde eller lejesæd med. Dertil kommer gængs data fra maskinens komponenter. Alle de parametre er med til at bestemme fremkørselshastigheden.
X9 får faktisk også de nye automatiserede mejetærskerindstillinger fra 2025, som nu altså lanceres i S7. Omvendt låner S7 halm- og avne-behandling fra X9.
Fire modeller
S7 kommer foreløbig i fire forskellige modeller: S7 700, S7 800, S7 850 og S7 900. Den mindste har John Deeres 9 liters JD9X-motor, mens de tre resterende får en 13,6 liters JD14X - ligeledes fra Deere Power Systems, John Deeres motordivision. Effektmæssigt lander de fire modeller fra 460 til 617 hestekræfter, hvilket matcer den nuværende S-serie.
Relaterede artikler
Kommentarer