Styrelse: Gamle traktorer skal nysynes, inden de må køre 40 km/t

Færdselsstyrelsen har netop sendt et udkast til bekendtgørelsen om kørsel med 40 km/t med traktorer og landbrugsredskaber i høring. Høringen varer indtil 8. august.

»Det ser desværre ud til, at vores bekymring ikke var helt ubegrundet,« siger konsulent i Dansk Maskinhandler Forening og medlem af Færdselsgruppen, Per Hedetoft, der henviser til, at man i udkastet til bekendtgørelsen om kørsel med 40 km/t foreslår, at den højere hastighed vil kræve en tur omkring synshallen, medmindre der er tale om en fabriksny og EU-typegodkendt traktor, der lige kommer fra forhandleren, ligesom man har valgt at læne sig op ad de skærpede EU-krav til bremser.

Ifølge udkastet til bekendtgørelsen fra Færdselsstyrelsen skal reglerne gælde kun for dem, der selv vælger at få en godkendelse til kørsel med 40 km i timen. Bekendtgørelsen indeholder således flere betingelser for kørsel med 40 km i timen, såsom tekniske krav til køretøjets bremser og dæk samt forsyning med et Tempo 40 mærkat, ligesom det lyder, at »køretøjerne kan godkendes til Tempo 40-kørsel i en godkendt synsvirksomhed eller være EU-typegodkendt hertil«.

Omkring de skærpede bremsekrav lyder det i udkastet, at man på alle traktorer vil foreslå skærpelsen, så de kan opfylde et decelerationskrav på fem meter pr. sekund i anden og for påhængskøretøjer, at de skal kunne bremse mindst 50 procent af det samlede akseltryk, hvor kravet i dag er 30 procent.

»Med de nuværende bremsekrav har landbrugskøretøjer allerede en standselængde, der er markant kortere end ved biler og lastbiler. Vi mener ikke, at der er behov for at øge bremsekravene, og vi ser ikke det rimelige i, at der stilles højere krav til landbrugskøretøjer end til biler og lastbiler,« siger Per Hedetoft.

»Det er dog ikke de nye fremadrettede EU-krav, vi anfægter, men alene det, at man vil stille større krav til allerede ibrugtagne køretøjer, end de rent faktisk er konstrueret til,« siger han.

I udkastet erkendes det, at der vil være udgifter forbundet med syn, registreringsattest og nummerplade.

»Samtidig vil der for traktorer og motorredskaber kunne opnås en gennemsnitlig rejsetidsbesparelse på 25 procent. De samlede omstillingsudgifter for erhvervet i forbindelse med ordningens indførelse skønnes at udgøre under 10 mio. kr.,« lyder det fra udkastet til bekendtgørelsen.

Udgangspunktet er, at hastigheden på de 40 km/t - når betingelserne bliver vedtaget - kan træde i kraft fra årsskiftet.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.