Fra og med marts i år vil alle nye Valtra-traktorer blive tanket op med Neste MY Renewable Diesel, og det samme gælder de gaffeltrucks, der bruges på fabrikken.
Sådan lyder det i en pressemeddelelse.
"I verden af i dag er det vigtigt, at vi kan vise vores kunder, at vi tager betydningsfulde skridt til at beskytte miljøet. Med Neste MY tager vi et ubesværet skridt frem mod miljøvenlig drift. Valtra er storforbruger af diesel, så det her initiativ er virkelig et væsentligt bidrag", siger Mikko Lehikoinen, Valtras Marketing Director.
Neste MY er fremstillet af 100 procent genanvendeligt affald og restprodukter, så det genererer op til 90 procent mindre drivhusgasudledninger sammenlignet med fossilt dieselbrændstof. Den udledningsreduktion, der opnås ved at benytte bæredygtig diesel, svarer til, at man fjerner knap 560 biler fra vejene i et år – eller cirka 46.000 traktortimer uden udledninger om året.
Koldstartsegenskaberne ved det nye, bæredygtige dieselbrændstof er gode nok til at klare selv arktiske forhold.
Bæredygtig diesel kan bruges rent i traktorer og gaffeltrucks uden nogen form for tilsætningsstoffer, og uden det er nødvendigt at fortage ændringer af de motorer, der bruges i dag.
"Miljøet er meget vigtigt for vores kunder, som traditionelt støtter økologiske værdier. De forsøger konstant at tage bedre valg, og de prioriterer uden tvivl også ansvarlighed, når det drejer sig om at vælge traktormærke", tilføjer Mikko Lehikoinen.
Takket være Neste MY vil hver eneste nye Valtra-traktor fremover blive leveret til kunderne med et 100 procent bæredygtigt, moderne brændstof, der raffineres i henhold til principperne om cirkulær økonomi, og en del af råvarerne til brændstoffet stammer oven i købet fra landmænd som dem selv.
Ni ud af ti nye traktorer, der produceres på Valtras fabrik, eksporteres til flere end 75 lande over hele verden.
"Det glæder os meget, at vi kan hjælpe Valtra med at reducere CO2-fodaftrykket fra virksomhedens traktorer i over 75 lande. Neste MY kan bruges med god samvittighed over hele verden og hele året rundt, fordi brændstoffet kan klare temperaturer helt ned til -34 °C", fortæller Mika Hyötyläinen, Vice President of Marketing, Marketing & Services, Neste.
Kommentarer