Selv om embargoen har lukket for al samhandel med Rusland på mejeriområdet, så er Rusland stadig et af de seks store satsningsområder for at løfte mælk ud af Nordeuropa i Arlas nylancerede strategi frem mod 2020.
Det er der ifølge adm. direktør Peder Tuborgh dog en god forklaring.
»Vi er helt opmærksomme på, at det russiske marked har været spændende og potentielt stadig også er det. Vi satser ikke de kommende år stort på tiltag i Rusland, for vi er ramt af embargoen,« siger han og uddyber så:
»Men den dag, der måtte komme en normalisering, så vil Rusland igen blive interessant. Derfor bliver vi ved med at have fokus på, at de en dag åbner op igen. For som markedet og forbrugsmønstret er, så passer det særdeles fint til Arlas nuværende strategi,« lyder det fra topchefen.
Arlas måtte som mange andre fødevareproducenter tage et slag, da Rusland i 2014 lukkede sine grænser for fødevareimport. Men til forskel fra andre mejerier, så nåede Arla at etablere et ostemejeri i Molvest sammen med en lokal partner. Dette mejeri kører fortsat - og den produktion har en vigtig funktion, mener Peder Tuborgh.
»Det er ikke en kæmpe produktion, men den er tilstrækkelig, for den producerer vores mærke og produktionen er med til at vedligeholde vores brands værdi,« siger topchefen.
Kommentarer