Seges: Robotterne er på tilbagetog i større, danske malkestalde
Når staldene bliver større, vælger nogle at gå væk fra malkerobotter, vurderer Seges.

Når bedrifterne bliver større, så forsvinder nogle fordele ved AMS.

Sådan lyder konklusionen fra Snorri Sigurdsson, afdelingsleder ved Seges, efter nye tal fra Nordiske Mejeriorganisationers Samarbejdsudvalg for Mælkekvalitetsarbejde, teknisk udvalg, viser, at antallet af besætninger med malkerobotter falder i Danmark.

Det er ikke blot konkurser og nedlagte landbrug, der spilder ind, vurderer Snorri Sigurdsson. Seges undersøgte sidste år, hvorfor der bliver færre AMS-besætninger, og der er også landbrug, der dropper malkerobotterne til fordel for klassiske malkestalde.

”Der er en del, der skifter fra robotter til konventionelle malkesystemer for at udnytte deres personale bedre,” siger Snorri Sigurdsson.

I Finland, Norge og Island stiger antallet af bedrifter med malkerobotter fortsat. Det skyldes – vurderer Seges-afdelingschefen – at de lande har flere enmandsvirksomheder, hvor det letter arbejdet med AMS.

I de lande er der typisk en eller to robotter pr. besætning. I Danmark er der i snit knap tre robotter for hver besætning.

I den størrelse kan du ikke spare en medarbejder væk. Så skal du alligevel have personale, og så giver det bedre mening at have bemandet malkning, vurderer Snorri Sigurdsson.

”En anden forklaring har at gøre med mælkekvaliteten. Man kan godt have lige så høj mælkekvalitet med robot, men i gennemsnit ligger de lidt under, så det kan også have en indflydelse på beslutningen,” siger Snorri Sigurdsson.

Status 31.12.2016

Danmark

Finland

Island

Norge

Sverige

Norden

Andel køer i AMS (%)

25,0

28,1

39,3

40,1

29,8

29,3

Andel mælk fra AMS (%)

26,3

30,9

41,8

44,5

32,5

31,1

Antal AMS bokse/besætning

2,9

1,5

1,2

1,1

1,8

1,6

 

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.