DN: Kommuner bør stoppe salg af natur

Kommuner sælger ud af naturområder.

Det er vores fælles arvesølv, vi må give afkald på, når kommunerne sælger heder og plantager til private.

Det mener Danmarks Naturfredningsforening. Aktuelt er foreningen imod, at Frederikshavn Kommune vil sælge mere end 250 hektar kommunalt ejede naturområder.

"Det er jo alle borgernes områder og de steder, hvor man har mulighed for at komme," siger Thorkild Kjeldsen, nordjysk formand for Danmarks Naturfredningsforening til DR Nordjylland.

Derfor er det, ifølge ham, altså en dårlig idé, når Frederikshavn Kommune vil sælge fem heder og plantager. Her i blandt Hulsig Hede.

For i takt med, at kommunerne sælger ud, så bliver vores adgang til naturen mindre og mindre, siger han.

"Hvis ikke det er tinglyst, at man har den samme adgang som når det er det offentlige, der ejer det, så er den vej mindre, når det er private, der ejer det," siger Thorkild Kjeldsen.

Plantager fældet?

Han mener også det er et problem, at man aldrig kan vide, hvad private vil bruge områderne til. For selvom gældende fredningsbestemmelser følger med i salget, så er der ikke nogen beskyttelse af plantager.

"Det vil sige, at de så kan blive fældet og lavet til andre ting, end de er nu," siger naturfredningsformanden.

"Så det er jo svært at sige, om der kan laves naturforbedring eller forværring," siger Thorkild Kjeldsen til DR Nordjylland.

I Frederikshavn er det følgende områder, der er sat til salg: Hulsig Hede, Nielstrup Plantage, Jerup Plantage og naturarealer i Kæret v/ Frederikshavn og Tinesvej i Skagen.

Salget har blandt andet også mødt kritik fra 1900 jægere i området. Talsmand Erik B. Andersen frygter, at de fem områder blot er begyndelsen til et større udsalg af kommunal natur.

Emneord natur

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.