Diesel: Dyr, men svær at erstatte

ANALYSE: Hverken metan eller el ligner løsningen på fremtidens priseffektive og klimavenlige drivmiddel. Men i Schweiz ruller en flåde af heavy duty-køretøjer nu ud på brint

Både hårde klimakrav og ekstreme prisstigninger udfordrer dieselen som brændstof i landbruget. Det øger interessen for alternativer som metan og el.

Mange husdyrproducenter er allerede leverandører til biogasanlæg eller har selv et gårdanlæg. Så hvorfor ikke tanke metan til kostpris fra sit eget eller fællesejede anlæg, når nu New Holland faktisk markedsfører T6.180 i metan-version, også i Danmark?

Udfordringen er bare, at det kan man ikke uden videre. Biogassen skal først opgraderes og renses. Det sker allerede i dag på biogasanlæg, der leverer direkte til naturgasnettet, da kravene her er de samme som for en metandrevet traktormotor. Men her er der ikke optankningsmuligheder, ligesom beliggenheden ikke er optimal.

Et tankanlæg med opgradering og rensning og den øvrige nødvendige teknik til at håndtere metan under højt tryk koster fra 250.000-300.000 kroner og opefter. Det skal lægges oven i en merpris på metan-traktor på 25-30 procent.

Strøm er heller ikke et realistisk alternativ med nutidens bedriftsstørrelse.

Fendt forventer at kunne sende sin første eldrevne traktor Fendt e100 Vario i serieproduktion i 2024. Den har 68 hk og et batteri på 100 kWh. Batteriet vejer 600 kg og fylder 0,3 kubikmeter. Der findes allerede enkelte eldrevne traktorer i denne effektklasse på markedet.

Batteri på 15 ton

Rykker vi op i en populær dansk effektklasse som 250 hk, vurderer Fendt ifølge agromagasinet Future Farming, at der med den nuværende batteriteknologi kræves en to kubikmeter stor batteripakke med en samlet vægt på 6.000 kg. En mejetærsker eller en finsnitter med et effektbehov op i nærheden af 600 hk kræver ifølge Fendts beregninger et batteri på 15.000 kg, som vil fylde fem kubikmeter.

Lederen af den japanske storproducent af landbrugsmaskiner Kubota, Youchi Kitao, siger lige ud til Future Farming i en artikel om elektrificering:

- Ikke alt kan elektrificeres. Maskiner til mellemstore og store bedrifter vil skulle drives frem af brint.

Brændselscelleteknologien med brint til at producere strøm til en elmotor er forholdsvis nyafprøvet. CNH har afprøvet teknikken i traktorer fra New Holland og Steyr. Både Opel, Citroën, Peugeot og Renault lancerer brint-varevogne i år.

De første Hyundai-lastbiler med brændselsceller er i drift i blandt andet Schweiz, og antallet øges til 1.600 frem til 2025.

De sydkoreanske lastbiler kan køre 400 km på en fuld opladning af i alt 32 kg brint, opbevaret i syv tanke under 350 bars tryk. En optankning tager maksimalt 20 minutter. Rækkevidden er 400 km, og lastevnen er op til 36 ton.

Det er specifikationer, der ikke lyder helt skævt i forhold til landbrugets behov. Men også her er optankningsmulighederne er udfordring. Et landsdækkende net af 13 tankstationer er ved at blive rullet ud og ventes at kunne dække behovet hos biler, busser og lastbiler i 2023.

Faktaboks

Ingen tankstation

  • En flåde på 100 Toyota-taxier holdt stille i København i efteråret 2021 på grund af manglende optankningsmuligheder, da den eneste brinttankstation pludselig lukkede. En ny, mindre tankstation dækker nu behovet.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.