Dansk mælk på europæisk vinderkurs

Målt op mod lande som Tyskland, Frankrig og Holland ser dansk mælkeproduktion mest konkurrencedygtig ud.

Heldigvis har ingen fortalt mælkeproducenter i Danmark, Tyskland, Holland, Belgien, Luxembourg og Frankrig, at det ikke kan betale sig at lave mælk. For de gør det stadig. Altså producerer mælk og står tilsammen for langt størsteparten af den europæiske produktion.

Og de knap 3.000 danske mælkeproducenter er ved at være så skrappe til det, at de er tættest blandt de seks lande på at kunne præstere et overskud hvert år.

Det viser en ny analyse lavet af European Milk Board (EMB). Analysen er baseret på EU-tal og derfor sammenlignelig på tværs af de seks valgte lande. Analysen skal primært bruges af EMB til at påvirke EU til at indføre et prisreguleringsværktøj til at reducere mælkeproduktionen i perioder med lave mælkepriser.

Først og fremmest viser analysen markante forskelle på de seks lande. De danske bedrifter er mere end dobbelt så store som de øvrige fem landes, og ydelsen ligger også i top med mere end 1.200 kg EKM/årsko mere end hollænderne på andenpladsen og 2.600 kg mere end franskmændene på sidstepladsen.

Minus på 94 øre

Samtidig er det danske omkostningsniveau det næstlaveste af de seks landes, kun slået af tyskerne med knap syv øre pr. kg mælk.

Kigges der på tværs af årene 2012-2016 år ses, at mælkeproduktionen ud fra de givne forudsætninger samlet set ikke har været lønsom i noget land eller noget år. Men Danmark ligger i gennemsnit tættest på at opnå overskud med et minus på knap 43 øre pr. kg mælk. Franskmændene mangler 94 øre og er analysens bundskraber. Hollænderne mangler 70 øre og tyskerne 64 øre.

Faktaboks

Analysen

  • Analysen er lavet af Büro für Agrarsoziologie und Landwirtschaft (BAL) for European Milk Board (EMB) på basis af tal fra The Farm Accountancy Data Network (FADN).

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.