»Det er ikke det sidste center, vi laver«

Ny chef for landets største maskinforretning, Semler Agro, varsler nye investeringer fra bilkoncernen hos John Deere-forhandleren.

At Semler-koncernen allerede har brugt betydelige summer på at opbygge landets største maskinforretning, er næppe gået nogens næse forbi.

Men den nye topchef for Semler Agro, Lars Beck, ser stadig foran sig, at der skal investeres yderligere for at gøre Semler endnu mere værdiskabende for kunderne - som han forklarer det i sit første interview med LandbrugsAvisen.

»Jeg har netop sagt ja til jobbet, fordi jeg i dialogen med Semler kunne mærke viljen og strategien om, at landbrug er noget, som man vil på den lange bane. Der er ikke en udløbsdato på projektet. Man har investeret i Brønderslev for nylig, købt bygningen i Ringsted (fra Helms, klods op ad motorvejen red.), som står over for en større ombygning. Det er med sikkerhed ikke det sidste center, vi laver. Vi laver nogle kraftcentre for at samle kompetencerne, så vi bedre kan give kunderne værdi. Du bliver ikke ekspert, hvis du laver noget hver anden mandag«, siger han og slår også på, at der løbende kan investeres i at gøre og finde digitale løsninger, som skal være lette for kunderne at forstå og bruge.

Han er udmærket klar over, at Semler Agro ikke har været en profitkanon i Semler-koncernen under opbygningen. De sidste fem år har Semler Agro - uden Herborgs regnskaber - samlet givet underskud på 130 mio. kr.

Da Semler i november annoncerede, at forrige Semler Agro-chef, Morten Buus, ville stoppe på posten, forlød det, at i 2021 kommer Semler Agros regnskab til at balancere omkring et nul, og at man var halvvejs mod sit indtjeningsmål for fremtiden.

Privat er den 45-årige direktør en ivrig squash-spiller - og løber. Det er med konkurrenceinstinkt, han går på banen - også når han mødes til den faste squash-tid, fortæller han. På arbejdet er det overordnede mål også, naturligvis, at Semler skal konkurrere benhårdt - og tjene penge. Men hvornår det skal ske, kan godt blive efter en ekstra løbetur, forklarer han.

»Vi er selvfølgelig også købmænd, der vil tjene penge. Men indtjeningsmål kan godt skubbe sig, hvis vi finder investeringer, der kan løfte os til at blive mere værdiskabende, og som vi finder vigtigere end bundlinje her og nu«, siger han.

Semler og Herborg

I 2019 blev Semler Agro hovedaktionær i Herborg Smede & Maskinforretning og fik samlet John Deere-forhandlingen i hele landet. I dag koordineres tingene tæt med Herborg, men der er stadig en vis autonomi for Herborg, hvor der er plads til en lidt anden strategi med flere andre mærker ved siden af John Deere. I Semler Agro-regi kører man derimod stringent ’kun’ med John Deere, Väderstad, Kramer og Sulky som brands. Lars Beck ser ingen grund til at ændre på det mix - hos nogen af parterne.

»Vi er enormt glade for at have dem ombord i Semler Agro, og vi lærer løbende af hinanden«, siger han.

’Som at komme hjem’

Da vi taler med Lars Beck, har han kun været et par uger i den nye stilling. Han kalder det lidt som ’at komme hjem’. Senest har han arbejdet nogle år som driftsdirektør for bilkoncernen Nic Christiansen.

Det meste af karrieren har dog handlet om handel med lastbiler i flere store koncerner – deriblandt hos Iveco, hvor han var med til at lægge aktiviterne sammen med CNHs landbrugsaktiviteter i Albertslund. I en periode var han også bestyrelsesmedlem for CNHs landbrugsdel samme sted.

»Det tiltaler mig, at det er den del af branchen, hvor man handler business to business. Hos Semler ser vi meget på, hvordan vi kan hjælpe med at optimere kundens driftsapparatet, f.eks. med de løsninger, der er til at gøre tingene super præcist. Og det er jo også noget, som man udvikler rigtig meget på hos John Deere«, siger han.

Han mener ikke, at teknologistadediet på landbrugsmaskinerne på nogen måde hænger efter lastbilerne.

»Jeg har selv drevet et hobby-landbrug – og jeg må sige, at maskinerne nu har en størrelse og teknologi, som man ikke turde drømme om. Jeg er meget fascineret af høstmaskiner, og det er jo bare en imponerende kapacitet, der er på en maskine som den nye X9er«.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.