Vigtig opbakning: De store spillere i arbejdstøjet

CNH og Agco er blandt de producenter, der går målrettet efter det nye ADAPT-format.

Én ting er at tage de første spæde skridt i ADAPT-formatet, noget andet er at lave ”smertefri“ bevægelse af data, både mellem managementprogrammer og direkte fra maskine til maskine ude i marken, hvilket ultimativt er det endelige mål i branchen.

»Det er i sin vorden nu, så det er svært at komme med præcise svar. Men jeg tror vi skal 10 år frem, før vi ser den form for kommunikation via ADAPT fuldt udrullet«, siger seniorrådgiver Michael Nørremark, Aarhus Universitet.

For selvom selve ADAPT-formatet har været et par år undervejs, er det nyt for en stor del af landbrugsbranchen og kræver masser af udvikling.

»Samtidig afhænger succesen for ADAPT af dets udbredelse - jo langsommere den går, desto længere tid tager det at udvikle, fordi det kræver en fælles indsats«, mener han.

Kommerciel efter 2020

Men interessen er der, vurderer mange i branchen.

»ADAPT-formatet er udviklet af organisationen Ag Gateway og bakkes samtidig op af AEF (Agricultural Industry Electronics Foundation). Med de to organisationer har vi stort set alle større redskabs- og maskinproducenter i landbruget med«, understreger Morten Leth Bilde, Agco, der også vil gøre brug af ADAPT.

Han mener, vi skal på den anden side af 2020, inden vi ser de første kommercielle resultater med ADAPT.

»Her og nu er det jo ikke mere end en god idé, men stille og roligt vil vi implementere løsninger med ADAPT«, siger Morten Leth Bilde.

En anden stor spiller, der har meldt kulør, er CNH Industrial, som også arbejder med løsninger i ADAPT.

»Vi har ikke afgjort, hvornår vi lancerer ADAPT rent kommercielt. Men det er vores mål, at alle vores maskiner skal kunne levere data i ADAPT-formatet«, fortæller Jason Roesbeke fra CNH Industrial.

Både han og Michael Nørremark erkender, at området er yderst komplekst.

»Den største tekniske udfordring bliver helt sikkert at få forskellige mærker til at tale sammen i marken. Der er en række elementer, som p.t. er uklare, og som skal løses, før vi kan komme videre«.

»Vi må også erkende, at et frit flow af data mellem mærker og virksomheder er et følsomt område. For hvordan holder vi styr på, hvem der ejer data, lovgivningen på området og datasikkerheden? Det er store udfordringer, vi må løse«, påpeger Jason Roesbeke.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.