Økologer i masseflugt fra Arla

Økologiske mælkeproducenter med 18 procent af indvejningen af den danske økomælk forlader Arla.

37 danske økologer forlader Arla ved årsskiftet. Det viser Arlas egen opgørelse af antallet af mælkeproducenter, der har sendt deres udmeldelse i forbindelse med den årlige udmeldelsesfrist 31. august.

De udmeldte leverer tilsammen cirka 61 mio. kg. økomælk, svarende til ikke mindre end 17,7 procent af mælken fra de danske økologiske andelshavere. De 37 økologer svarer til 15,5 procent af nuværende 240 danske økologiske andelshavere.

De fleste af økologerne har oplyst til Arla, at de ønsker at levere deres mælk til økologiske mejerier i Tyskland på grund af dehøjere tyske priser på økomælk.

Ærgerlig over udmeldelserne
”Vi er naturligvis ærgerlige over de udmeldelser, vi har modtaget på trods af, at vi har hævet vores øko-tillæg tre gange alene i år med i alt syv eurocent svarende til 52 øre pr. kg,” siger Povl Krogsgaard, vice-adm. direktør i Arla.

Når nogle mejerier i blandt andet Tyskland lige nu kan betale en højere mælkepris, er det fordi, de baserer den økologiske råmælkspris udelukkende på et lokalt økologisk marked, forklarer han.

”Vi ser lige nu en enorm intens konkurrence på økologisk mælk som råvare i Europa. Efterspørgslen på økomælk stiger hurtigere end produktionen lige nu, og der er visse økomejerier især syd for grænsen, der lige nu og i de kommende måneder tilbyder en højere øko-mælkepris, end vi gør."

"Det har uden tvivl været fristende for mange af de økologer, der nu har indsendt deres udmeldelse til Arla. Vi er dog ikke et sekund i tvivl om, at Arla vil forblive konkurrencedygtige på den lange bane,” siger Povl Krogsgaard.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.