Et underskud på hele 644 mio. kr. - ud af en omsætning, der dykkede med 14 procent, eller fire mia. kroner til 26 mia. kroner.
Tallene for Arlas kæmpestore og meget vigtige forretning i Storbritannien er ikke umiddelbart rosenrøde. Det viser det regnskab, som koncernen netop har offentliggjort for 2015 i det britiske selskabsregister.
Her får Arla Foods Limited igen underskud, for tredje år i træk.
Men selv om regnskabet viser så stor en omsætning, er den alligevel ikke dækkende for Arlas aktiviteter på mejeriets største marked, pointerer chef for koncernens europæiske forretning, Peter Giørtz-Carlsen.
»Vores britiske forretning har leveret et solidt bidrag til Arla Foods i 2015. Arla Foods Limited dækker ikke hele forretningen, så man kan ikke se på det isoleret,« siger han.
Det skyldes, at Arla-koncernen i stadig stigende grad handler »med sig selv« på tværs af grænser. For eksempel bliver danskproduceret Lurpak solgt til det britiske selskab, mens cheddar produceret i England handles den anden vej. Også skyr handles mellem Arlas over 100 selskaber, idet det, der sælges i britiske forretninger, produceres i Tyskland.
Farmers milk hitter
Når det gælder omsætningsfaldet på 14 procent; et væsentlig større dyk nedad end det samlede amba-regnskabs fald på tre procent, så er forklaringen den samme:
»2015 var et hårdt år for alle i mejeribranchen. De faldende priser gik heller ikke England forbi. Men man kan ikke se på det isoleret,« mener Peter Giørtz-Carlsen.
I forbindelse med regnskabet for hele Arla i 2015, der blev fremlagt i februar i år, udtalte topchef Peder Tuborgh, at den engelske forretning samlet set havde bidraget over gennemsnittet til mælkeprisen, mens den tyske lå under. Et væsentligt skifte i forhold til tidligere år.
Her spiller tiltag som Farmers Milk, eller på dansk kaldet støttemælk, hvor forbrugerne betaler ekstrapris i butikken, også en stor rolle.
Hvor den slags initiativer har haft det svært herhjemme, har to af Arlas største detailkunder sat Farmers Milk i deres kølemontrer.
Arla Foods UK, som det samlede forretningsområde i Storbritannien kaldes, lancerede i sommer en strategi om, at man frem mod 2020 vil vokse hele 30 procent på det britiske marked.
Omsætning 2015: 26 mia. kr., 2014: 30,2 mia. kr.
Resultat før skat 2015: -644 mio. kr.. 2014: - 890 mio. kr.
Arlas omsætning i Storbritannien udgør mere end 25 procent af mejeriets omsætning på koncernniveau. Dette afspejles dog ikke i Arla Foods Limited, da en del ligger i andre selskaber i andre lande.
Bemærk: Omsætningstal mv. er omregnet fra pund til danske kroner pr. 31/12-2015, altså kurs 1011,2. Det skyldes, at det er der, regnskabet er afsluttet. Kursen er siden dykket væsentligt.
Kommentarer