Arla får atter underskud i britisk selskab

Stort underskud i Arlas britiske afdeling, Arla Foods Limited. Selskabet fortæller dog kun om en del af mejeriets forretning på det vigtige marked.

Et underskud på hele 644 mio. kr. - ud af en omsætning, der dykkede med 14 procent, eller fire mia. kroner til 26 mia. kroner.

Tallene for Arlas kæmpestore og meget vigtige forretning i Storbritannien er ikke umiddelbart rosenrøde. Det viser det regnskab, som koncernen netop har offentliggjort for 2015 i det britiske selskabsregister.

Her får Arla Foods Limited igen underskud, for tredje år i træk.

Men selv om regnskabet viser så stor en omsætning, er den alligevel ikke dækkende for Arlas aktiviteter på mejeriets største marked, pointerer chef for koncernens europæiske forretning, Peter Giørtz-Carlsen.

»Vores britiske forretning har leveret et solidt bidrag til Arla Foods i 2015. Arla Foods Limited dækker ikke hele forretningen, så man kan ikke se på det isoleret,« siger han.

Det skyldes, at Arla-koncernen i stadig stigende grad handler »med sig selv« på tværs af grænser. For eksempel bliver danskproduceret Lurpak solgt til det britiske selskab, mens cheddar produceret i England handles den anden vej. Også skyr handles mellem Arlas over 100 selskaber, idet det, der sælges i britiske forretninger, produceres i Tyskland.

Farmers milk hitter

Når det gælder omsætningsfaldet på 14 procent; et væsentlig større dyk nedad end det samlede amba-regnskabs fald på tre procent, så er forklaringen den samme:

»2015 var et hårdt år for alle i mejeribranchen. De faldende priser gik heller ikke England forbi. Men man kan ikke se på det isoleret,« mener Peter Giørtz-Carlsen.

I forbindelse med regnskabet for hele Arla i 2015, der blev fremlagt i februar i år, udtalte topchef Peder Tuborgh, at den engelske forretning samlet set havde bidraget over gennemsnittet til mælkeprisen, mens den tyske lå under. Et væsentligt skifte i forhold til tidligere år.

Her spiller tiltag som Farmers Milk, eller på dansk kaldet støttemælk, hvor forbrugerne betaler ekstrapris i butikken, også en stor rolle.

Hvor den slags initiativer har haft det svært herhjemme, har to af Arlas største detailkunder sat Farmers Milk i deres kølemontrer.

Arla Foods UK, som det samlede forretningsområde i Storbritannien kaldes, lancerede i sommer en strategi om, at man frem mod 2020 vil vokse hele 30 procent på det britiske marked.

Omsætning 2015: 26 mia. kr., 2014: 30,2 mia. kr.

Resultat før skat 2015: -644 mio. kr.. 2014: - 890 mio. kr.

Arlas omsætning i Storbritannien udgør mere end 25 procent af mejeriets omsætning på koncernniveau. Dette afspejles dog ikke i Arla Foods Limited, da en del ligger i andre selskaber i andre lande.

Bemærk: Omsætningstal mv. er omregnet fra pund til danske kroner pr. 31/12-2015, altså kurs 1011,2. Det skyldes, at det er der, regnskabet er afsluttet. Kursen er siden dykket væsentligt.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.