Arla har mange nye økologer på vej ind i selskabet

Ansøgninger fra økologer med i alt 108 mio. kg ny økologisk mælk er principgodkendt.

Det er en kæmpe bet for Arla, når 51 økologer har valgt at forlade mejeriselskabet fra årsskiftet og i stedet besluttet at levere deres mælk til især tyske mejerier.

37 af de udmeldte økologer er danske producenter. De leverer tilsammen 61 mio. kg mælk svarende til ikke mindre end 17,7 procent af den økomælk, Arla får fra danske andelshavere.

Udmeldingerne er i kæp i hjulet for Arlas store ambitioner på netop det økologiske område. Men de ændrer ikke på Arlas ambitioner for den økologiske forretning, som er at vokse med mellem 150 og 200 mio. kg økologisk mælk i løbet af det kommende halvandet år.

”Vi ser en vækst i produktionen hos vores eksisterende økologer. Derudover er vi i fuld gang med at rekruttere nye økologer i både Danmark, Sverige og Central Europa,” siger Povl Krogsgaard, vice-adm. direktør i Arla.

”Vores mål er frem mod 2017 at sikre i alt 150-200 mio. kg økologisk mælk yderligere i Danmark, Tyskland, Luxembourg, Belgien og Holland, samt op til 50 mio. kg i Sverige. Det svarer til en stigning i Arlas totale økologiske mælkeindvejning på omkring 25-30 procent,” siger Povl Krogsgaard.

Status pr. 31. august er, at Arla har principgodkendt ansøgninger fra interesserede landmænd svarende til i alt 108 mio. kg ny økologisk mælk. Mælken er fordelt på 55 mio. kg i Danmark, 27 mio. kg i det centrale Europa, 24 mio. kg i Sverige og 2 mio. kg i Storbritannien.

”Vi er kommet fint fra start i rekrutteringen af nye økologer, og oplever også interesse fra konventionelle andelshavere, der overvejer at lægge om til økologisk produktion. Der er en positiv efterspørgsel på økologiske mejeriprodukter både på Arlas europæiske kernemarkeder samt på vores eksportmarkeder i især Asien. Som verdens største økologiske mejeriselskab vil Arla være med til at drive og skubbe til den positive udvikling i markederne,” siger Povl Krogsgaard.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.