Arla sænker mælkeprisen

Arla sænker mælkeprisen med en eurocent for både konventionel og økologisk mælk.

Arlas acontopris sænkes 1. maj 2017 med en eurocent.

Acontoprisen for økologisk mælk sænkes ligeledes med en eurocent i Danmark og Sverige.
 
I Storbritannien og Centraleuropa sænkes acontoprisen for økologisk mælk med to eurocent.
 
Dermed bliver acontoprisen for konventionel mælk 249,4 øre og for økomælk 343,6 øre. Acontoprisen for mælk produceret på basis af non-GM foder bliver 256,9 øre.

Arlas vurdering

"Den globale mælkeproduktion forventes at ligge på 2016-niveau ved årets udgang. Råvarepriserne på smør og ost er stabile, mens priserne på protein fortsat svækkes og driver den aktuelle nedgang. De internationale markeder for forædlede produkter er stabile. Efterspørgslen på økologi er rimeligt stabil, men der er behov for en tilpasning for at afspejle markedsforholdende. På trods af positive resultater på de seneste GDT-auktioner er niveauerne stadig lavere, end de var i starten af året," skriver Arla.

"Udsigterne for de kommende måneder er stabile," skriver mejeriet videre.

Faktaboks

Arlaprisen er 277,0 øre pr. kilo konventionel mælk og 363,7 øre pr. kilo økologisk mælk.

  • For konventionel mælk er fedtværdien 27,88 kroner pr. kilo, og proteinværdien er 39,04 kroner pr. kilo.
  • For økologisk mælk fedtværdien 37,99 kroner pr. kilo, og proteinværdien er 53,18 kroner pr. kilo.
  • Forventet efterbetaling og rente for 2017 er 7,6 øre, og forventet konsolidering er 11,3 øre.
  • Tillæg for non-GM foder er 1 eurocent (7,5 øre) – dette kommer i anvendelse i takt med at andelshavere på de enkelte markeder inviteres til at indgå kontrakt om mælk baseret på non-GM foder. I Danmark er der åbnet for at tegne kontrakter.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.