Arlas kinesiske sælgere overvåges med GPS

Salget er gået markant op, efter kinesiske ansatte i Arla skal rapportere hjem fra butiksbesøg.

»Når du besøger en butik, så tag op til fem billeder med din smartphone og send dem til hovedkontoret.«

Sådan lyder en ny instruks til Arlas kinsesiske sælgere, efter at alle smartphones hos selskabet i det store land har fået indbygget gps-registrering og overvågning af, hvor opkald foretages fra.

Den nye overvågning af folkene, der ofte arbejder med mange tusind kilometers afstand til cheferne, har givet pote. Det skriver DairyReporter, der har interviewet Arlas ansvarlige for Asien-forretningen, Jesper Colding.

»Det er et meget simpelt værktøj, der gør det muligt at følge vores salgsfolk bare ved hjælp af en smartphone. Via GPS kan vi se, hvor alle opkald har fundet sted,« forklarer Jesper Colding til mediet.

»Nu er det let at se, hvilke regioner, butikker og salgsfolk, der yder mest. Det er afgørende vigtigt i et land, hvor det er svært at få gode salgsdata fra vores kernekunder,« siger han.

Inkluderet i de nye mængder data er også, hvor tit salgsfolkene besøger bestemte butikker, hvor Arla sælger blandt andet langtidsholdbar mælk og ost. På den måde er 1700 butikker ud af de over 7500 butikker, som Arla sælger til på landsplan i det enorme land, blevet markeret som særligt interessante til at øge salget.

Disse butikker får besøg helt op til hver eneste dag af Arlas salgsfolk.

Jesper Colding forventer, at Arlas effektivitet vil stige med 40-50 procent på baggrund af det nye system. Han fortæller til Dairyreporter, at en del medarbejdere var skeptiske over for overvågningen, og at det førte til »en del rotation i salgskorpset i begyndelsen«, men at det nu fungerer så godt, at Arla også overvejer, om man skal indføre systemet i andre asiatiske lande.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.