Automatisk huldvurdering øger værdien af slagtekøer

Bedrift med 160 årskøer tjener 80.000 kroner ekstra på slagtekøerne ved at ramme det rette huld med automatisk huldscoringssystem fra DeLaval med avanceret 3D-teknik.

»Man får jo ikke huldvurderet sin køer - i hvert fald ikke hver uge. Måske en gang om måneden, men så er det jo for sjældent til at kunne bruge huldvurderingen som styringsværktøj,« siger Kerstin Persson.

Hun og ægtefællen Göran Berg driver Arbelunda Sörgård på det nordlige Öland med 160 årskøer med 11.500 kg EKM/årsko og har det seneste halvandet år brugt Delaval BCS-systemet med et 3D-kamera med tilhørende software til automatisk huldvurdering af alle køer.

»Vi blev interesseret i systemet, fordi vi syntes, vi fik for lidt ud af slagtekøerne. Der er gode priser på udsætterkøerne, men vi ramte ikke altid det optimale huld på dem,« siger Göran Berg.

3,8 er optimalt slagtehuld

Med en udskiftningsprocent på omkring 35 og racen SRB med gode anlæg for kødproduktion bliver det nu til ca. 80.000 danske kroner ekstra om året på 55-60 slagtekøer ved at bruge Delaval BCS-systemet til at ramme det optimale afgangshuld, nemlig 3,8. Denne værdi nåede de frem til ved i en periode at sammenligne slagteriafregningerne med den huldscore, slagtekøerne havde haft ved afgang. Så tonede 3,8 frem som den optimale huldscore.

Nu bruger ægteparret også systemet til at finde det optimale insemineringstidspunkt for nykælverne, nemlig når huldtabet bremser og de ikke længere malker af kroppen. På sigt skal DeLaval BCS-systemet også bruges til at ramme det optimale huld ved goldning.

Læs mere om det svenske ægtepars erfaringer og hvordan systemet virker i fagmagasinet Kvæg nummer 9, som netop er udkommet. Du tegner abonnement her: http://www.landbrugsmedierne.dk/abonnement/

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.