Coop vil have kloge slagtere

Ikke mindre en 300 af Coop’s butiksslagtere har været på kursus for at lære det nyeste nye om forskning i kød.

300 butiksslagtere fra Coop har været på skolebænken for at blive klogere inden for ny viden om kød.

Undervisningen er blevet tilrettelagt på Danish Meat Research Institute, DMRI, på Teknologisk Institut, hvor slagterne er blevet opdateret på den nyeste forskningsbaserede viden om den bedste tilberedning og håndtering af kød.

”En teoretisk og praktisk efteruddannelse af slagtere er meget relevant, fordi der i forskningen inden for fødevarer løbende kommer ny viden, som slagterne kan videreføre til kunderne,” siger seniorkonsulent Margit Dall Aaslyng, DMRI, Teknologisk Institut.

Uddannelsen er skræddersyet til de slagtere i Coop, som har direkte kundekontakt.

Undervisningen er bygget op over temaerne kvalitet, sundhed og bæredygtighed. Emnerne har blandt andet været en grundlæggende forståelse for kødets opbygning, om man kan smage dyrevelfærd, hvad betyder pakkemetoderne for kvaliteten, den nyeste viden om fødevaresikkerhed og bæredygtighed samt en gennemgang af myter og fakta om kød.

Myter aflivet
”Forbrugerne får såkaldte sandheder om kød i medierne. Men nogle gange er sandhederne myter, og derfor har vi i Coop et ønske om at vores medarbejdere skal have den nyeste videnskabeligt funderede viden om kvalitet, sundhed og bæredygtighed. Vi lægger stor vægt på at have kød af høj kvalitet i vores sortiment. Derfor er det vigtigt, at vores slagteres rådgivning til kunderne også er af høj kvalitet, så vores kunder hjemme kan tilberede kødet bedst muligt,” siger sortimentschef Per Hansen, Coop.

En af myterne, som DMRIs forskning har dementeret og videregivet i undervisningen, er for eksempel, at kød ikke, som mange tror, bliver mere mørt og saftigt af at hvile efter tilberedningen. En anden myte er, at man skal lukke kødets porer for at det ikke bliver tørt. Her viser DMR’s forskning, at stegesvind ikke afhænger af, hvorvidt kødet er brunet ved høj varme. Man skal derfor brune af hensyn til smagen og ikke af hensyn til saftighed.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.