Det har du aldrig prøvet: Nu skal du bakke med skårlæggeren
Skårlæggere til reverskørsel med traktorer med vendbar førerplads øger kapaciteten, sparer diesel og giver færre stød og vrid i ryg og nakke.

Du ser dem sjældent, og umiddelbart lyder det som en skør finsk idé, men faktisk giver det rigtig god mening.

Det handler om specialbyggede skårlæggere og mulchere til reversibel kørsel. Altså kørsel i traktorer med vendbar førerplads og redskabet monteret ’omvendt’ i den bagerste lift, så der bakkes rundt på markedet med skårlæggeren eller mulcheren forrest.

Og hvorfor giver det så god mening? Det finske forskningsinstitut TTS lod to ens traktorer duellere mod hinanden på den samme græsmark på ca. 70 hektar. Den ene Valtra T163E var monteret med et standard triple-skårlæggersæt fra den finske redskabsproducent ELHO med 7,4 meters arbejdsbredde til almindelig fremkørsel. Den anden Valtra T163E blev udstyret med et skårlægger-sæt til revers-kørsel med 7,3 meters arbejdsbredde. Og så gik det ellers løs med seks km/t.

Bedre udsyn

Da testen var slut, havde revsers-ekvipagen med ti cm mindre arbejdsbredde slået 11 procent mere græs end standard-makkeren og havde brugt 12 procent mindre brændstof på opgaven.

Det skyldes først og fremmest, at den vendbare førerplads giver bedre udsyn ’fremad’ og til siderne og gør det lettere at tage fuldt skår. Når de styrende hjul desuden er placeret ’bagerst’, gør det også vendingerne på forageren hurtigere med en markant mindre venderadius.

Desuden blev vrid i nakke og ryg målt i begge traktorkabiner med særlige sæde-sensorer. Her var der næsten ingen rygvrid ved revers-kørsel, men rygvrid i op til 20 procent af tiden ved normal kørsel fremad. Når det gælder nakkevrid blev de reduceret fra 25 procent af tiden ved fremadkørsel til 12 procent ved revers-kørsel.

Video: Skolebus kører baglæns markræs efter ballerMaskiner Fredag 27. november 2015 · 14:48

Ved revers-kørsel blev der også målt markant færre vibrationer i traktorsædet.

En del af den vendbare førerplads’ fordele vil naturligvis kunne opnås med GPS-styret kørsel, men vendingerne vil stadig være hurtigere, udsynet bedre og vibrationer og vrid færre.

Kun standard hos to

Når ikke alle traktorer for længst snupper bakgearet rundt på græsmarken, skyldes det først og fremmest, at kun to traktorproducenter tilbyder en vendbar førerplads som en standardløsning.

Blandt andre Deutz-Fahr kan dog godt tilbyde vendbar førerplads som en særlig bestillingsløsning.

Den anden store udfordring er redskabet. Mens en traktor med vendbar førerplads kan køre begge veje og således kan bruges til alle traktoropgaver, kan redskaberne til revers-kørsel som hovedregel kun bruges til dette ene formål.

De fremstilles dog som standard-redskaber af stort set alle producenter af skårlæggere og mulchere. Udover Finland og Sverige har revers-kørsel også fundet indpas i Tyskland og Storbritannien hvor især græs udgør en stor del af grovfoderet. Desuden også i Frankrig, hvor finske ELHOnetop har vist sin Arrow NM 10500 Delta Twintrac med crimper og 10,5 meters arbejdsbredde frem.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.