Hollandske konkurrenter i hælene på Arla i Afrika

FrieslandCampina investerer ca. 100 mio. kr. i Nigeria.

FrieslandCampina tror fortsat på forretningspotentialet i Nigeria og kunne i sidste uge underskrive et nyt investeringsprogram på i alt 13,5 mio. euro, ca. 100 mio. danske kroner. Det skriver Dairy Industry Newsletter.

Det sker som led i en aftale med det nigerianske landbrugsministerium, hvor man i fællesskab vil opprioritere indsatsen for fødevaresikkerhed og ernæringsforhold i landet. Dette omfatter blandt andet bedre uddannelse af mælkeleverandørerne. Den nigerianske stat vil til gengæld skabe bedre vilkår for kvægbedrifter, herunder opprioritere græsningarealer.

Med investeringen følger FrieslandCampina i hælene på storkonkurrenten Arla, der lavede stort set samme aftale med de nigerianske myndigheder for bare få måneder siden.
Her forpligtede Arla sig til at investere i nigeriansk mælkeproduktion over de kommende år.

Det førte også til, at der i april kom en større delegation fra Nigeria på besøg i Danmark for blandt andet at se Slagelse mejeri og besøge danske mælkeproducenter.

Nigeria er must-win

At de store mejeriselskaber alle kredser om netop Nigeria er der gode grunde til.

Landet har en markant vækst og har stort potentiale for det mejeriselskab, der formår at tage førertrøjen som nigerianernes foretrukne mærke.

I forbindelse med Arlas nyeste strategi ”Good Growth 2020”, der blev lanceret i december, er netop Nigeria da også udnævnt til at være et af de seks lande over hele verden, som Arla skal satse mest markant på. Markedet må og skal vindes, er snakken internt i andelskoncernen.

Med FrieslandCampinas indtog – og også andre af de globale mejeriselskabers ditto, er der dermed lagt op til hård konkurrence.
 
 

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.