Klager over Arla til EU: "Købte lurpak for småpenge"

Margarine Foreningen klager til EU over værdisættelsen af Lurpak-mærket.

Margarine Foreningen har valgt at klage over Arlas køb af lurpak-mærket. Det skriver Politiken.

Mejeriforeningen - hvor Arla i kraft af sin størrelse har majoritet - valgte for fire år siden, på en generalforsamling i 2012, at sælge det gamle varemærke for 150 millioner kroner til Arla. For et år siden blev købet godkendt af skattemyndighederne.

Reelt var Lurpak-varemærket langt mere værd, mener Jacob Grønlykke, formand og for Løgismose-Meyers. Han kalder salget for en skandale.

"Vi taler om et hæderkronet brand, der har en betydelig markedsværdi i milliardklassen, og som Arla har fået lov at købe for småpenge, uden at det har fået nogen konsekvenser. Det er mig komplet ubegribeligt, at en virksomhed som Arla, der i forvejen nærmest driver et monopol, får lov at købe et brand, der er så stærkt som Lurpak. Og at det så ydermere sker til ren foræringspris, det er næsten ikke til at bære," siger Jacob Grønlykke til Politiken.

Han mener, at Arla bør betale et større beløb til skattemyndighederne, fordi Arla har fået en formue foræret af Mejeriforeningen.

Arlas køb af Lurpak-mærket indeholder en garanti om, at de øvrige danske mejerier får en royalty-fri licens til fortsat at kunne producere smør og blandingsprodukter under Lurpak-mærket på nærmere fastsatte vilkår.

Med ca. 3,5 mia. kr. i årlig omsætning er Lurpak et af Danmarks største eksport-varemærker, beretter Mejeriforeningen sidste år.

Arla ønsker ikke over for Politiken at kommentere sagen.

"Som vi ser det, er denne sag afsluttet," siger Kasper Ibsen Beck, kommunikationsdirektør i Arla Danmark, til Politiken.

 

Faktaboks

I 1891 indbragte 6 folketingsmænd et Lovforslag om Indførelse af et nationalmærke for Smør, tilvirket i Kongeriget Danmark. Sagen blev ikke gennemført, men senere blev den så taget op af De samvirkende danske Mejeriforeninger, og i 1900 stiftedes Danske Mejeriers Smørmærkeforening, der i 1901 fik et mærke med to sammenslyngede lurer registreret i England.

Den 23. oktober 1901 blev "Lurmærket" et registreret varemærke.

1906 var 1325 ud af 1328 mejerier medlemmer af smørmærkeforeningen. I England blev mærket hurtigt anerkendt og misbrug af mærket kunne straffes.

Først i 1957 blev Lurmærket erstattet af Lurpak.

I 1991 fik Mejeriforeningen Lurpak foræret af den danske stat.

Kilde: Dansk Landbrug, 1880-1938, Politiken

 

 

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.