Stempel fra Dyrenes Beskyttelse giver en kr. ekstra pr. kg.

”Vi kan allerede nu love leverandørerne minimum en krone ekstra pr. kilo leveret kød,” udtaler Henrik Biilmann administrerende direktør i Friland

Danish Crowns datterselskab Friland lancerer et nyt økokoncept for oksekød, der lever op til de nyeste krav om dyrevelfærd fra Dyrenes Beskyttelse. 

Det nye stempel kommer på kød fra økologisk malkekvæg. Kravene for at få stemplgælder blandt andet pladsforholdene i staldene, forholdene for syge dyr, udvidet dokumentation og egenkontrol samt et årligt kontrolbesøg fra Dyrenes Beskyttelse. 

Friland beretter, at de ønsker at sikre, at mælkeproducenterne har den ekstra økonomi, der er nødvendig for at leve op til det regelsæt.

"Derfor kan vi allerede nu love leverandørerne minimum en krone ekstra pr. kilo leveret kød, der lever op til kravene," siger Henrik Biilmann, adm. direktør i Friland.

Friland har endnu ikke konkrete aftaler på plads med detailhandelen, men vurderer at der blandt forbrugerne findes en større gruppe, som gerne vil betale den merpris, der er nødvendig for at gøre konceptet økonomisk bæredygtigt hos landmændene.

I løbet af de kommende måneder vil slagterivirksomheden afklare, hvor stor en andel af leverandørerne, der vil være i stand til at opfylde de ekstra krav.

Frilands opbakning Glæder Dyrenes Beskyttelses

Dyrenes Beskyttelse er glad for Frilands initiativ.

”Det giver forbrugerne mulighed for at vælge oksekød med høj dyrevelfærd. Vi forventer, at Frilands positive tiltag får den konsekvens, at endnu flere producenter vælger at være med under mærket ”Anbefalet af Dyrenes Beskyttelse”, siger Britta Riis, Dyrenes Beskyttelse. 

”Det er særligt positivt, at Friland vælger at støtte de økologiske mælkeproducenter økonomisk med ekstra tillæg, så landmændene får betaling for den ekstra indsats, de gør for dyrevelfærden,” siger Britta Riis

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.