Derfor driller Tast Selv - igen og igen

Konsulenter bliver pressede af et langsomt Tast Selv-system.

Når landmænd – og som oftest deres konsulenter – sidder og taster støtteoplysninger ind i Tast Selv-systemet, så giver det grå hår i hovedet, at det ikke kører som planlagt.

Sidste uge havde systemet netværksproblemer, og denne uge har der været lange login-tider. Men faktisk er problemet med ustabilitet højere end de to isolerede hændelser, siger Allan Olesen, chefkonsulent, Planter og Miljø ved LandboNord.

”Det må ikke være systemet der sætter grænsen for hvor hurtigt vi kan arbejde,” siger Allan Olesen.

Han oplever, at systemet i år klart bedre end sidste år, men det går til gengæld altid galt ved opdateringer

Enhedschef i Center for IT, Thomas Gotlieb Hennecke, kaldet det ”noget rigtig møg”, at der har været to større driftsforstyrrelser de sidste uger.

Men han er glad for, at Allan Olesen oplever, at systemet – trods manglerne – kører bedre i år.

”Sidste år var mange kede af at arbejde i markkortet. De oplevede det bøvlet og langsomt, så vi har brugt en del ressourcer på at gøre det bedre,” forklarer enhedschefen.

Allan Olesen oplever, at systemet kører langsomt fra start og gradvist kører bedre. Han har haft styrelsen mistænkt for ikke at sætte fuld computerkraft på fra starten af. Det er dog ikke tilfældet, understreger Thomas Gotlieb Hennecke.

”Vi sætter fuld kapacitet på fra start af. Men vi bliver også klogere undervejs. Ansøgningsrunderne ligner ikke hinanden hvert år, og det betyder, at der hvert år er nye flaskehalse, vi løbende bliver opmærksomme på. Hvis man oplever, at det løbende bliver bedre, så er det derfor,” forklarer Thomas Gotlieb Hennecke.

Han medgiver, at der kan være ustabilitet, efter systemet er opdateret.

”Men det er tvingende nødvendigt, at vi laver opdateringer. Ellers gjorde vi det ikke. Men vi forsøger at holde det på et minimum,” siger han.

Han forklarer, at brugernes feedback og fejlmeldinger er en stor hjælp for styrelsen, når de skal forbedre systemet.

”Hvis noget ikke fungerer godt, så er det vigtigt, at man melder det ind til os, så vi bliver opmærksomme på, at vi kan forbedre det.”

Styrelsen har egne servere, som systemet kører på, men netværksforstyrrelsen sidste uge skyldes tilsyneladende en fejl hos netværksleverandøren. Den har medført problemer hos nogle, men ikke hos alle brugere. Brugerne skulle dog ikke opleve problemer på grund af netværksforstyrrelsen længere.

 

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.