Dygtigst på Lammefjorden: Kong Gulerod for syvende gang

Årets Grand Cru 2015-gulerødder er kåret, og vinderen blev en gammel kending.

200 mennersker fulgte i torsdag i Fårevejle-hallen afstemningen for Årets Grand Cru 2015-gulerødder.  Tre avlere stillede op i finalen, nemlig Niels Kajberg Jensen, Jens Møller Olsen og Flemming Risegaard.

Vinder blev Flemming Risegaard, som vandt for 7. gang. Første gang i 1998 og efterfølgende i 2001, 2005, 2010, 2011, 2014 og altså i 2015 med gulerodssorten Bolero.

"Det er dejligt, at I bedst kan lide mine gulerødder, men det vigtigste er, at vi får udbredt budskabet om, at vi her på Lammefjorden dyrker verdens bedste grønsager," sagde Flemming Risegaard til publikum på Faarevejle Fri- og Efterskole, som havde givet flest stemmer til hans gulerødder blandt de tre finalister. Gulerødderne blev bedømt på sødme, udseende og sprødhed.

Grand Cru kåringen arrangeres af Lammefjordens Grøntsagslaug og har fundet sted, siden lammefjordsgulerødderne i 1996 fik EU’s kvalitetsstempel BGB, Beskyttet Geografisk Betegnelse.

Flemming Risegaard dyrker 20 hektar med gulerødder, hvilket giver en produktion på ca. 1.200 tons. I alt dyrker producenterne på Lammefjorden ca. 300 ha gulerødder, svarende til ca. 25 procent af den danske produktion.

Gulerødderne tages op i disse uger for at blive lagt på kølelager.

Det samme gør den anden store afgrøde, lammefjordskartoflerne. Her har dyrkerne selv kåret årets bedste, en Exquisa salatkartoffel dyrket af Anders Kristensen. Den var der også smagsprøver. Også lammefjordskartofler har nu opnået EU-prædikatet BGB. I alt producerer dyrkerne ca. 42 mio. kilo kartofler. Den danske produktion af spisekartofler er på ca. 510 mio. kilo.

I disse uger sælges gulerødder og kartofler fra Lammefjorden i særlige poser til støtte for Kræftens Bekæmpelses kampagne, Støt Brysterne. Projektleder Selina Sørensen kvitterede for opbakningen på vegne af Kræftens Bekæmpelse. Det er første gang i Støt Brysternes 12-årige historie, at grønsagsproducenter er med som partnere. For hvert solgt pose går 50 øre til Støt Brysterne. Årets kampagne slutter med udgangen af oktober.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.