Grønt lys til engelske markforsøg med GM-hvede: Effektiv fotosyntese kan øge udbyttet

Engelske forskere har genmodificeret en hvedeplante, så den er i stand til at udføre fotosyntesen mere effektivt end konventionelle planter. En effektiv fotosyntese øger afgrødens udbyttepotentiale, ifølge forskerne.

Det engelske landbrugsministerium, DEFRA, har givet den kendte forsøgsstation Rothamsted Research tilladelse til at udføre markforsøg med genmodificerede hvedeplanter.

Tilladelsen gælder fra 2017 til 2019, og er givet for en genmodificeret hvedeplante, der er i stand til at udføre fotosyntesen mere effektivt end konventionelle planter. Det skriver hjemmesiden www.agriland.ie

Rothamsted skal samarbejde med forskere fra universiteterne i Essex og Lancaster om projektet.

Professor Christine Raines, leder af School of Biological Sciences ved universitetet i Essex og leder af forskningsprojektet, siger, at effektiviteten af fotosyntesen hen over sæsonen er den helt afgørende faktor for at opnå et højt udbytte.

“Indtil nu har egenskaben effektiv fotosyntese ikke været brugt til at udvælge højtydende planter i den konventionelle forædling, og det er altså et uudnyttte område. 

“Vi har i drivhusforsøg vist, at vi ved at bruge genmodifikation til at skabe en mere effektiv fotosyntese kan øge potentialet for udbyttet i hveden," siger hun.

Malcolm Hawkesford, leder af Plant Biology ved Rothamsted, betoner, at de kommende markforsøg er et stort skridt fremad. 

“Vi får nu mulighed for at vurdere den genmodificerede afgrødes potentiale under naturlige forhold og sammenligne den direkte med tilsvarende konventionelle hvedeplanter. Markforsøgene er den eneste måde hvorpå, vi kan bedømme om GM-afgrøden er en reel mulighed for landbruget," siger han.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.