Nichelandmand har lagt om: "Jeg omsætter for en fjerdedel men tjener mere"

Efter en årrække som leverandør af bær til danske supermarkeder har en midtjysk bærproducent omlagt til selvpluk. Det kan mærkes, både på bundlinjen og på psyken.

”Vi kunne se en mulighed i at forny os selv. Det har hurtigere end ventet vist sig at være den rigtige beslutning forretningsmæssigt”.

Sådan lyder meldingen fra Lars Madsen, der ejer og driver Ømosebær sammen med konen Helle og parrets børn.

Den midtjyske bærproducent Ømosebær har i flere år leveret bær til de danske supermarkeder. For tre år siden opsagde de samarbejdet og begyndte at omdanne virksomheden til selvpluk af bær.

”Vi har ikke den samme omsætning som tidligere, hvor vi leverede til store kæder, men der er faktisk allerede flere penge på bundlinjen”, fortæller Lars Madsen.

Vinkede farvel til tunge omkostninger

Han forklarer, at samarbejdet med supermarkederne påførte virksomheden ekstra udgifter, der i sidste ende havde stor betydning for forretningen.

”Først skulle vi have plukkere ud. Så skulle bærrene pakkes og lægges på køl. Herefter skulle de transporteres til supermarkedernes distributionscentre”, siger bærproducenten, som understreger, at det var en dyr affære.

”Vi dækkede alle omkostningerne, indtil bærrene var leveret, og så var overskuddet faktisk væk”.

Lars Madsen og familien har i de sidste tre år udvidet sortimentet af bær og produkter, samt udbygget deres gårdbutik. Noget der kan lade sig gøre på grund af den nye forretningsmodel.

Det er produkter som den gule hindbærsort "Allgold" Lars Madsen udvikler med.

”Nu har vi ikke mange andre omkostninger end dem, der findes på vores egen grund. Det giver en anden plads til at forbedre os og tilbyde vores kunder flere og bedre produkter”, siger han.

Ikke kun penge i kassen

Overskuddet i pengebeholdningen bliver i høj grad suppleret af et voksende mentalt overskud hos Lars Madsen.

”Det er dejligt at møde slutforbrugeren, det gjorde jeg aldrig før. Nu kommer fru Hansen ud med Margreteskål og et stort smil og får en snak. Det giver noget ekstra til hverdagen”, fortæller den midtjyske bærproducent.

Han glæder sig ved, at mange af de stressfaktorer der var før i tiden, nu er elimineret, efter at han og familien har omlagt bærvirksomheden.

”Der er ikke problemer med, at transportbilen ikke ankommer, eller at jeg skal op og tage imod klokken tre om natten. Der er heller aldrig nogen, der ringer fra et supermarked fordi, der var et smattet bær i sendingen”, fortæller Lars Mogensen og tilføjer, at det gavner hele familien.

”Vi har fået pulsen ned, og min hverdag er oprigtigt bedre. Der er ikke færre timer, men det er meget mindre hektisk”, siger Lars Madsen.

”Selvpluk er blevet trendy”

Selvom Ømosebærs skift til selvpluk er forholdsvist nyt, så kan Lars Madsen allerede se en større tilslutning for at tage på landet for at plukke bær selv i stedet for at hive dem hurtigt op af en kasse i supermarkedet.

”Det er begyndt at blive trendy at komme på landet og se, hvor varerne kommer fra. Der kommer mange flere mennesker, end lige da vi begyndte”, lyder det fra ham.

Antallet af besøgende er ikke det eneste, der har ændret sig på den midtjyske bærplantage. Gæsternes alder varierer langt mere end tidligere.

”I starten var det jo folk fra min egen generation, der kom herud. De har været vant til fra barndommen, at man selv tog ud og plukkede bær, og det er man nok ikke på samme måde i dag”, siger han og fortæller, at folk også gør noget ekstra ud af turen, når de skal samle bær:

”Det er både par, ældre og yngre børnefamilier, som kommer herud nu. Så har de madpakker med eller får en kop kaffe og et stykke kage i vores gårdbutik. Folk gør det til en udflugt. Det er ikke kun for at få bær med hjem, det er også for at hygge sig og se noget natur”.

Frivilligt familieforetagende

Udover parret så er familiens børn nu også begyndt at vise interesse for virksomheden.

”Vi har tre sønner, hvor to af dem er kommet tilbage til Ømosebær efter at have taget hver sin uddannelse”, fortæller Lars Madsen, der tilføjer, at det ikke nødvendigvis lå i kortene, at sønnerne skulle arbejde i bærproduktionen:

”De er først for nylig gået 100 procent ind i det. Vi har altid sagt, at de skulle gøre, hvad der var rigtigt for dem. At de så nu vælger, at vores virksomhed og det her liv er det rigtige, det kan man jo kun blive rigtig glad over”.

Ømosebær samarbejder med en række andre lokale producenter, der blandt andet laver bolsjer og snaps af bærrene fra gården.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.