Ny avanceret teknologi kan kvalitetsbestemme kornet - erstatter det trænede øje

EyeFoss-analyseapparatet, der er udviklet i samarbejde mellem den danske kornbranche og Foss-koncernen, er klar til at analysere bygprøver allerede i høst 2018. Apparatet vil kunne bestemme beskadigede kerner og fremmede arter.

Avanceret kamerateknologi erstatter det trænede øje i den kommende høst, når helt ny teknologi bliver introduceret i kornlaboratorier over hele landet i en opstartsfase.

Det sker med det nye EyeFoss-analyseapparat, som bruger avanceret kamerateknologi til at øge hastigheden og kapaciteten betragteligt i forhold til i dag. EyeFoss er udviklet af Foss Analytical A/S i samarbejde med den danske kornbrancheorganisation, Dakofo, og Seges.

Det skriver Dakofo i en pressemeddelelse.

EyeFoss tager et digitalbillede af hver kerne separat og vil mere end tidoble antallet af kerner, der analyseres i en enkelt kornprøve, og dermed mindskes den statistiske usikkerhed i forhold til de hidtidige, manuelle analysemetoder. EyeFoss skal i første omgang bruges til analyser af byg.

EyeFoss vil kunne anvendes til at vurdere flere vigtige parametre i kornprøver, herunder bestemmelse af fremmede arter som for eksempel hvede i bygprøver. Analyseapparaterne vil desuden supportere, styrke og effektivisere analyser til bestemmelse af afskallede kerner i byg, som mange landmænd havde fokus på i høst 2017.

Ny teknologi skal skabe ny branchestandard

I mere end 25 år har kornbranchen baseret kornanalyser på NIT Netværket. Mens NIT’en kan måle biokemiske parametre som protein, vand og stivelse, har man hidtil manglet en teknologi, der kan benyttes til andre typer kvalitetsparametre i korn.

"Dakofo og Foss indledte i 2017 et strategisk samarbejdsprojekt for at modne EyeFoss-teknologien med henblik på at implementere analysekonceptet i et dansk EyeFoss Netværk i kornbranchen. EyeFoss Netværket vil supplere det eksisterende NIT Netværk, som vi anvender i dag. Det betyder, at vi nu har en hurtig og automatiseret teknologi, som kan anvendes af branchens virksomheder,” siger direktør i DAKOFO, Asbjørn Børsting.
 

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.