Planteavlere fik opsang om sprøjtemiddel

Hvis landmænd ikke tager forholdsreglerne alvorligt er brugen af vigtigt sprøjtemiddel snart slut, advarede formanden.

Selv om stemningen på årsmødet i Landbrug & Fødevarer Planteproduktion var løftet med udsigt til mere gødning, var der også plads til en pegefinger, der var løftet. Formanden, Torben Hansen, pegede på, at der i efteråret blev fundet aktivstoffet prosulfocarb kendt fra Boxer og andre ukrudtsmidler, i et parti økologiske pærer.

»Selvom fundet var lavt og meget tæt på grænseværdien, så medfører det usikkerhed hos frugtavlerne, og det er absolut ikke noget, der gavner vores erhverv. Hvis vi skal beholde prosulfocarb som en afgørende resistensbryder, så skal vi tage alle de nødvendige forholdsregler,« lød det alvorligt fra talerstolen.

Råd skal følges

Seges har gjort meget ud af at informere om, hvordan midlet skal bruges. Det handler om at vælge de rigtige dyser – og at tripletterne rent faktisk drejes til den rigtige position. Man skal kun køre, når vejret er stille, køligt, fugtigt og gerne aften eller nat. Særlig vigtigt er det at holde afstand til naboer, som avler frugt og grønt.

»Forholdsreglerne er alvorligt ment og skal følges, ellers er brugen af prosulfocarb snart slut,« sagde Torben Hansen.

Firmaerne skal arbejde med

Samtidig opfordrede han planteværnsfirmaerne til at komme med løsninger, der kan begrænse risikoen for fordampning.

»Midler skal kunne lande der, hvor de skal gøre gavn. Vi har behov for prosulfocarb i en tid med voksende resistens, og det skal vi sikre i fællesskab mellem virksomheder og brugere,« sagde han.

Torben Hansen vurderer, at det vil koste landbruget flere hundrede mio. kr., hvis prosulfocarb forbydes, sådan som flere partier har foreslået.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.