Såbarometer: Økologer har trukket såning af majs - men sår nu

Alle konventionelle majsmarker bør være sået. Tilbage er kun økologiske arealer samt marker, hvor der skal tages et slæt græs, inden majsen sås.

Vejrudsigten for den forgangne uge bød på spredte byger over store dele af landet. Det blæste væk. Derfor har det været rigtig godt vejr til majssåning.

80-85 procent af det planlagte areal med majs er sået. Det dækker naturligvis over lokale forskelle. I det nordlige Jylland er der således stadig meldinger om konventionelle landmænd, der ikke har fået sået majs.

Det generelle billede er dog, at der kun mangler at blive sået majs på de arealer, hvor der skal tages et slæt græs, inden majsen sås. Derudover er der de økologiske arealer.

Fra vådt til tørt

- Det har tørret meget i denne uge. Faktisk så meget, at det på nogle pløjede arealer med lerjord har været svært at få jorden bearbejdet, uden at den blev så tør, at majskernerne ikke kunne lægges på fugtig jord, siger Martin Mikkelsen, landskonsulent hos Seges.

Han tilføjer dog, at langt de fleste landmænd har sået majs i gode såbed.

Det lune vejr har banet vej for en hurtig fremspiring. Det skal man være opmærksom på, hvis man vælger at bekæmpe ukrudt med glyphosat eller DFF inden fremspiring.

Problemer med råger

På Sjælland melder Gitte Rasmussen, planteavlskonsulent hos VKST, om flere økologiske landmænd, der på grund af problemer med råger har trukket såningen.

- Det bedste værn mod rågernes hærgen er at så majsen i 8-10 centimeters dybde. Det kræver en høj jordtemperatur, hvis majsen skal spire hurtigt frem, siger hun.

Faktaboks

Majs i Danmark:

Der dyrkes knap 180.000 hektar majs til ensilage i Danmark. 

Derudover dyrkes cirka 5.000 hektar majs til modenhed.

Emneord PLUS

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.