146.000 nye traktorer i Europa: Ikke så dårligt som man skulle tro

Der var nedgang i nye traktorer på nummerplader i 2018. Men producenterne mener faktisk, at udviklingen har været positiv.

I Danmark faldt traktormarkedet med en femtedel i 2018. I hvert fald når man ser på traktorer, som fik nummerplade på.

Og på europæisk plan lød faldet på 12 pct. til i alt 146.927 nyregistrerede landbrugstraktorer.

Det oplyser de europæiske landbrugsmaskinproducenters organisation Cema i en pressemeddelelse.

Faldet er dog langt fra så dramatisk, som det lyder. På europæisk plan er der faktisk tale om form for fremgang, lyder vurderingen fra Cema.

Forvirret?

Fra 1. januar 2018 kom der nye regler i EU for landbrugstraktorer. De betød, at hvis ældre modeller, som ikke levede op til de nye krav, skulle godkendes, så skulle de være nyregistrerede før skæringsdatoen. Derfor blev en masse traktorer indregistreret i december 2018 i såvel Danmark som i en række andre EU-lande, selvom det ikke afspejlede det reelle salg i måneden.

Ifølge Cemas tal var der derfor en enorm stigning i registreringerne i december 2017, mens der omvendt var få traktorer i de følgende måneder.

”Når vi vurderer på trenden udenfor denne usædvanlige stigning, så bliver det mere klart, at efterspørgslen efter traktorer kom tilbage stille og roligt tilbage i løbet af 2018”, lyder konklusionen.   

Meldingen er lidt mere positiv end traktorproducenter som Agco og CNH for nylig har meldt ud. Her så man totaltmarkedet i Europa som værende gået en anelse ned i 2018. Procentsatserne varierer alt efter, hvor mange lande producenterne tager med i sine beregningerne - og hvor langt man går ned i størrelse på hestekræfter for at definere en landbrugstraktor.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.