Bygger alle motorer om, men har et system

Det kan godt være, at motorhjelmen er forskellig på de traktorer, der kører traktortræk i Pro Stock klassen.

Motorblokken er heller ikke den samme i alle traktorerne.

Men dermed hører den principielle forskel også op på mange af de deltagende traktorer. I hvert fald dem, som har været gennem værkstedet hos JD Motorteknik.

»Vi har lavet et system, så vi bruger mange af de samme dele i forskellige motorblokke. For eksempel øger vi højden af motorblokken på en Ford-motor, så den svarer til den, der er i en John Deere«, forklarer Rasmus Højen.

Ændringen betyder, at den samme type krumtapaksel og de samme foringer kan bruges i begge motorer. Det gør det enklere at forsyne kunderne med reservedele. Der skal helt enkelt ligge færre forskellige dele på lager.

Men det er ikke bare i motoren, at mange dele er ens.

Bagtøj og gearkasse er for eksempel også købt færdige i USA. Gearkassen med tre eller fem gear med ligeskårne tandhjul. Der skal jo ikke skiftes gear under konkurrencen, og støjen fra ligeskårne tandhjul er ligesom underordnet - til gengæld er holdbarheden markant bedre.

»Vi oplever stort set aldrig havarier på gearkasserne. De er konstrueret til endnu kraftigere traktorer, end dem vi bygger«, forklarer Michael Galsgaard.

Kunderne kan købe lige præcis det, de vil have. Lige nu er en Pro Stock traktor under opbygning til en kunde, der køber en helt færdig traktor. Alt er lavet specielt til denne traktor, noget til fast pris, andet på timeløn. Hvad prisen ender på, ligger ikke fast.

»En traktor, som den vi selv kører med, ender imellem 1,3 og 1,5 millioner kr.,« fortæller Rasmus.

Garanti skal man heller ikke forvente. Alt belastes jo til bristepunktet - nogle gange over. Og ingen kan vide, om den bolt, der måske fløj ind i turboen, har været spændt for dårligt fast af ejeren eller af konstruktøren.

»Vi har vores gode ry og de resultater, vi har fået i traktortræk. Det er det, der får kunderne til at komme og have tillid til os«, understreger Michael.

En svensk kunde købte den ene af JD Pulling Teams konkurrencetraktorer. JD Motorteknik tager sig af service og vedligehold, og den er med i John Deere Pullings Teams lastbil til løbene.

Det kan da kaldes tillid.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.