Efter tab: Zetor måtte udskyde nye traktormodeller

Nye Proxima og Fonterra-modeller er nu i pipelinen oven på økonomisk nedtur for traktormærket.

Et stort dyk i traktorsalget på en række centrale markeder har ramt traktormærket Zetor hårdt.  

For nylig offentliggjorde Zetor en status for økonomien og produktudviklingen hos den tjekkiske traktorproducent.  

Lavere salg betød, at Zetor realiserede et underskud i 2018. Størrelsen på underskuddet oplyses dog ikke i pressematerialet.

Zetor fortæller samtidig, at Zetor i slutningen af 2019 lancerer nye Proxima-modeller. Oprindeligt skulle de være lanceret tidligere, men på grund af producentens økonomiske situation i 2018 er lanceringen blevet udskudt. Zetor lover nyt tag på kabinen med mere effektiv air-con, forbedret varme i kabinen og forbedret udsyn. Samtidig forventes lignende design-opdateringer på Fonterra-modellerne i begyndelsen af 2020.  

Årsagen til Zetors nedtur er en række udefrakommende begivenheder, som Zetor ikke har nået at reagere på i tide.

Sidste sommers tørke ramte og Central- og Østeuropa hårdt. Eksempelvis faldt salget af traktorer fra 12.000 året før til 9.000 på Zetors vigtige polske marked.

Det lille danske marked nævnes naturligt nok ikke i Zetors gennemgang af hovedlinjerne for traktormærket. Her til lands importeres mærket af HC Petersen. I 2018 blev der nyregistreret 10 Zetor-traktorer fra 30 KW og opefter ifølge DBI IT’s traktorstatistik.

Ramt af nye emissions-regler

I starten af 2018 kom der nye emissions-regler i Europa, som har betydning for en række traktor-størrelser. Zetor oplyser, at man ikke nåede at være i mål med at opdatere hele modelrækken i tide, og derfor måtte Zetor i en længere periode leve med, at man ikke kunne levere hele produktlinjen, inden den endelig var opdateret til de nye standarder i august 2018.

”Som en traktorproducent, som i et globalt perspektiv producerer et lavere stykantal, så er Zetor tvunget til at håndtere, at offentlig regulering tvinger virksomheden til at investere i innovation og udvikling af produkter, som kun giver kunden begrænset funktionel værdi(f. eks. strengere emissions-regulering). Resultatet er stigende traktorpriser. En anden ting som rammer virksomheden er, at globale spillere med højere salgstal er i stand til at lancere produkter på forskellige markeder til priser, som ikke er konkurrencedygtige priser for os”, skriver Zetor.  

Direktør Marián Lipovský, Zetor Tractors a.s. forklarer, at Zetor sidste år endte med at have flere traktorer på lager end salget kunne bære.    

”I 2019 har vi tilpasset produktionen til et lavere lager-niveau både i Brno og andre steder. Derudover har vi accepteret andre veje til at få reduceret totalomkostningerne. En af dem var også ændringer i mandskabet”, forklarer direktøren.   

En af forhåbningerne er at vinde endnu mere fodfæste på markeder i Asien og Afrika. På nærmarkederne i Centraleuropa er Zetor stadig blandt de tre største spillere og et større mærke i Østeuropa, på Balkan og i de baltiske lande.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.