Fem års arbejde lykkedes: Nu får særlig maskinkategori lov at køre på vejene

Selvkørende rense-læssemaskiner til roer samt roe- og kartoffeloptagere på bælter kan nu søge om tilladelse til at køre på veje efter samme regler som selvkørende mobilkraner.

Der er godt nyt til ejerne af såkaldte oversize motorredskaber som selvkørende kartoffel- og roeoptagere samt selvkørende rense- og læssemaskiner til især roer. 

En revidering af Bekendtgørelse om særtransport giver nemlig nu disse maskiner, hvor problemet alene er oversize, mulighed for at søge særtransporttilladelse på lignende vilkår som selvkørende mobilkraner. 

Denne mulighed gælder også for motorredskaber på bælter, som hidtil har krævet dispensation til vejkørsel. 

Ropa Maus

Bygget efter tyske regler

Vejdirektoratet arbejder med flere kategorier af særtransporttilladelser, men for de selvkørende kartoffel- og roeoptagere samt de selvkørende rense- og læssemaskiner vil udgangspunktet være generelle tilladelser af valgfrie ruter i op til fem år.

Det skyldes, at de nævnte maskiners udfordring primært er, at de overskrider den maksimalt tilladte længde på 12 meter på de danske veje, da de er bygget efter tyske regler og typisk er 15 meter lange.

Ansøgningen om tilladelse til særtransport foretages digitalt via Vejdirektoratets hjemmeside, og erfaringen fra andre erhverv med behov for disse tilladelser er, at sagsbehandlingen foregår forholdsvis hurtigt og smidigt.

Grimme kartoffeloptager
Konsulent: brug muligheden
- Når det nu er lykkedes at muligheden for tilladelse til særtransport igennem for disse maskiner, hvor problemet er oversize, så vil jeg da kraftigt opfordre landmænd og maskinstationer, som ejer disse maskiner, til at få søgt tilladelsen hurtigst muligt inden sæsonstart, understreger Henning Sjørslev Lyngvig, landskonsulent, maskiner og markteknik, Seges Innovation. 

Muligheden for tilladelse til særtransport er et resultat af, hvad man roligt kan kalde et langt, sejt træk, idet ønsket første gang blev fremsat over for Færdselsstyrelsen i 2018 af landskonsulenten på vegne Landbrugserhvervets Færdselsgruppe.

Dewulf Enduro

Oversize traktorer med fra 2025

Landbrugserhvervets Færdselsgruppe havde anmodet om, at også bæltetraktorer og oversize traktorer kom med i denne revision.

Det lykkedes ikke i denne omgang, men meldingen fra Færdselsstyrelsen er, at de kommer med i en kommende revision af dimensioneringsbekendtgørelsen, som efter planen skal træde i kraft i 2025.
 

Faktaboks

Færdselsgruppen

Landbrugserhvervets Færdselsgruppe består af repræsentanter fra:

  • Danske Sukkerroedyrkere
  • Danske Kartofler
  • Danske Maskinstationer & Entreprenører
  • Dansk Maskinhandlerforening
  • Dansk Agroindustri
  • Landbrug & Fødevarer

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.