Foderrobot henter selv ensilagen

På Agromek vises en fuldautomatisk foderrobot fra hollandske Schuitemaker.

Køerne skal fodres af robotter. I hvert fald hvis det står til hollandske Schuitemaker og den danske importør Brørup Traktor- & Maskincenter, der sammen præsenterer en fuldautomatisk fuldfoderblander på Agromek.

Foderrobotten, Schuitemaker Innovado, henter selv ensilagen i stakken, læsser hvad der ellers skal bruges i foderrationerne, blander det hele, kører ind i stalden og fodrer ud. Og skubber også lige eventuel restfoder på foderbordet ind til ædepladserne.

Schuitemaker Innovado er resultatet af flere års udviklingsarbejde for både at sikre driftssikkerheden og et nøjagtigt signalsystem, så den kan køre sikkert både ude og inde. Det sidste har Schuitemaker håndteret ved hjælp af GPS-teknologi udendørs og transpondere indendørs.

Innovado er i fagsproget en AGV (Automated Guided Vehicle), og som sådan minder den meget om de selvkørende traktorer.

»Det er forholdsvist nemt at styre efter transpondere indendørs, og udendørs anvender Innovado den GPS RTK-teknologi, som vi kender fra traktorernes autostyring,« siger Svend Aage Jensen, Brørup Traktor- & Maskincenter.

Foderrobotten læsser foderemnerne ved hjælp af en blokskærer og en læssesnegl. Blokskæreren kan nå op til 4,8 meter. Når foderemnerne er læssede, blandes de med to vertikale snegle, mens turen går tilbage til stalden. Hvis der skal læsses flere foderemner, gør den stop der undervejs, inden den når frem til sit bestemmelsessted på foderbordet og påbegynder udfodringen via et tværgående aflæsserbånd og en hydraulisk slidske. I motorrummet ligger en JCB-dieselmotor med 80 hk, og styringen håndteres af en onboard SiS-computer, der er i trådløs kontakt med en stationær computer og GPS-systemet.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.