Lemken sælger nu maskiner for 4,1 milliarder kroner

Omsætningen steg betragteligt i det nye år – både båret af højere salgspriser og vækst på nye markeder.

De store maskinproducenter bliver ved med at lægge til deres omsætninger i de her år.

Ligesom en redskabsproducent som Väderstad for nylig kunne fortælle, så har Lemken også haft vækst i bøgerne.

Noget giver sig selv i og med, at branchens salgspriser er blevet løftet en del i et marked, hvor materialerne til at producere maskinerne er blevet dyrere i de senere år. Noget kommer fra organisk vækst på markederne – eller nye markedsområder. Her peger Lemken selv på bedre salgstal fra nye plovmodeller og en harve som Karat 10.

I alt blev fremgangen på plus 25 procent og et salg på ca. 4,1 mia. kr. for 2022, oplyses det.

Topchef Anthony van der Ley oplyser, at 80 procent af salget i dag foregår udenfor Tyskland, og at man forventer yderligere vækst i udlandet på nye markeder og hos nye målgrupper.

Et af sigtelinjerne her er sikkert opkøbet af sydafrikanske Equalizer, der kommer til at give Lemken en fod indenfor nye ”Big Farming”-redskaber og no till-udstyr.

Ligesom mange andre tyske virksomhedsdrivende så rutter Lemken med små 1.800 ansatte ikke med bundlinjen overfor omverdenen. Familievirksomhedens resultat beskrives dog som værende i fremgang.

Det nyeste vi kan berette her, er hentet fra de tyske regnskabsregistre, hvor de tyske regler betyder, at virksomhederne indleverer regnskaberne på et senere tidspunkt end i Danmark. I december 2022 kom den seneste årsregnskabsmeddelelse fra Lemken, hvor man kunne oplyse, at der i 2021 blev leveret et overskud på cirka 156 mio. kr. på koncernniveau. Med mere end 1,4 milliarder danske kroner på egenkapitalen ved statustidspunktet forrige år har Lemken i øvrigt ry for at være en yderst velkonsolideret maskinfabrikant.  

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.