Maskinhandlerne sælger igen maskiner for tæt på 10 mia. kr.
Salget og indtjeningen er overraskende stabilt hos de danske maskinhandlere, der ellers lever af landbrugskunder, hvis markeder cykler op og ned.

Det er lige før, at man kan sætte sin passer efter det.

De danske maskinhandlere sælger maskiner og andre varer for et sted mellem ni og ti mia. kr.

Dansk Maskinhandlerforening oplyser i en ny brancheanalyse i forbindelse med maskinhandlerens årsmøde, at medlemmerne i 2019 omsatte for 9,6 mia. kr. – et lille fald fra 9,8 mia. kr. året før.

»Det er en stabil og driftssikker branche. Trods svingende svinepriser og afgrødepriser er branchen relativt stabil. Det er nok derfor, at det bl.a. er interessant for større esterne aktører at komme ind i branchen«, lyder det fra Dansk Maskinhandlerforenings direktør Klaus Nissen.

På indtjeningssiden er der også stor stabilitet. Det primære resultat lander for maskinhandlerne på 1,3 mio. kr. mod 1,6 mio. kr. året før.

Knap syv ud af ti maskinhandlere havde ifølge tallene positive regnskaber – et fald fra ca. ni ud af ti året før.  

Bag tallene råder vidt forskellige medlemsforhold, hvor nogle medlemsvirksomheder har omkring 200 ansatte og andre en håndfuld. I snit beskæftiger en maskinhandler 24 ansatte. Samlet beskæftiger branchen knap 2.800 ansatte.

Større risiko i branchen

Når man dykker ind i Dansk Maskinhandlerforenings tal, så kan man se, at maskinhandlerne i en årrække efter finanskrisen fik hamret deres varelagre ned og opbygget stadig flere stødpuder i form af mere opsparet egenkapital midt i det seneste årti.

I de seneste år er soliditeten dog faldet igen, da maskinhandlerne igen har flere varer på hylderne. I løbet af de sidste to år er soliditeten således faldet fra 30 til 24 pct.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.