Min specialmaskine: Ny ged gjorde skepsis til skamme
Forandringerne har ikke været store, når gedfører Lars Christiansen har fået ny arbejdsplads. Men denne gang var det anderledes, fortæller han til TraktorTech om sin oplevelse af at køre i hans nye specialmaskine.

Advarsel: Denne artikel i serien Min Specialmaskine er en gedigen smagsprøve på TraktorTechs magasinjournalistik. Artiklen, en rigtig long read, blev opindelig bragt første gang i vores årsbog i december. Har du fået smagen for flere artikler af den slags, så tegn et abonnement på www.landbrugsmedierne.dk/abonnement 

 

Forventningerne var ikke særlig høje, da ’gedfører’ Lars Christiansen fra Bedsted Lø Grusværker steg ombord i den nye Komatsu WA480, de fik på prøve i foråret.

»Vi har nogle af de tidligere årgange af 480’erne, og jeg synes ikke, at forandringerne har været store, når der kom nye modeller«, siger han.

Blandt andet har han savnet, at en større del af betjeningen fulgte sædets bevægelser, lige som hos andre mærker.

Efter kort tid måtte han dog erkende, at den sprit-nye version af WA480’eren med tilnavnet 8EO var kommet op i en højere liga.

»Forskellen er stor. Nu er der kommet ro i kabinen, og der er flere funktioner ovre i armlænene, så der er sket en masse komfortmæssigt«, forklarer han og tilføjer:

»Trækkraftmæssigt er der også sket rigtig meget. Nu er der virkelig power«.

Maskinen fik fast arbejde sammen med Lars Christiansen i grusværkets ene af fire afdelinger. Nærmere betegnet grusgraven ved Lovtrup lidt nordøst for Tinglev. Her håndterer den fra 300 til 400 ton materialer i timen. Især stabil og knuste sten.

En af Komatsuens opgaver er at holde fødekassen til stenknuseren fyldt samt at læsse de lastbiler, der skal have materialer fra området omkring den.

Skovlen er på 5,5 kubikmeter, så en typisk lastbil fra Tyskland læsses med to hele skovlfulde plus en sjat. Så er der 26 ton sten klar til afgang.

Gummigeden vejer knapt 27 ton inklusive skovlen. Der blev dog hurtigt monteret en ekstra kontravægt på 700 kilo under bagenden, og det handlede ud over vægtbalancen også om kostbar tid under læsningen.

»Med fuld skovl kunne jeg ikke dreje helt skarpt, når jeg løftede og bakkede væk fra bunken, da baghjulene manglede lidt greb«, forklarer Lars Christiansen, der med de ekstra kilo nu kan arbejde lidt hurtigere med fuld skovl.

Ligesom i andre gummigeder styrer han med joystick og så gerne, at Komatsuen slet ingen rat havde.

»Jeg bruger det kun som underlag, når jeg skriver en seddel, ellers er det bare i vejen«, synes han og tilføjer om kollegaens maskine:

»I Caterpillar gummigeden er der slet ingen rat. Der sidder kun en monitor foran en«.

Skulle Lars Christiansen have et ekstra ønske til Komatsuen var det et oliefyr til at klare isen på ruderne de kolde morgener.


»Jeg trives bedst, når der er en motor, der brummer under mig«, erkender Lars Christiansen.

 

Mærker intet til nye stage 5-features

Pausen er forbi, og Lars Christiansen starter maskinen op for at vise nogle af dens færdigheder.

Lige som i landbrugsmaskinernes verden er det blandt andet inden for emmision, der er sket forandringer ved modelskiftet.

480’eren drives nu af en stage 5 godkendt version af mærkets 11 liter store sekscylindrede motor, der både anvender partikelfilter og scr-katalysator for at overholde udstødningskravene.

Det mærker man som pilot dog intet til. Tværtimod. Hvor motorhjelmen hos visse andre mærker er blevet meget høj, så er den stadig lav bag Komatsu’ens bagrude. Kun en lille forhøjning omkring udstødningsrøret sladrer om, at der nu er både partikelfilter, scr-katalysator samt et system, der opdeler og genbruger krumtaphusudluftningen under hjelmen.

»Der er et dejligt uhindret udsyn bagud«, synes Lars Christiansen, der dog erkender, at bagruden ikke bruges ret meget.

»For mange vrid er ikke godt for nakken, så det er primært spejlene, jeg kører efter.«

Til højre for rattet har han samtidig et stort bakkamera, hvor streger i grøn, gul og rød indikerer, hvor tæt han er på forhindringer.

»Umiddelbart vil jeg sige, at jeg kun bruger det sjældent, men ubevidst ser jeg nok på det oftere, end jeg tror«, lyder erkendelsen.


Piloten i denne artikel, Lars Christiansen, har været ansat til som ’gedfører’ hos Bedsted Lø Grusværker siden marts 2018.

 

Autolæsning har udviklet sig

Maskinen nærmer sig en stenbunke, og Lars viser den automatiske gravefunktion, der kan overtage nogle af førerens vigtige opgaver.

»Jeg sænker skovlen ned, og gearer ned i 1. gear«, forklarer han, hvorefter han blot skal holde speederen nede, imens en lang række automatikker styrer maskinen.

Med beherskede omdrejninger arbejder den sig ind i stenene, imens den med små kontrollerede vip kipper skovlen bagover. Samtidig løfter den skovlen gradvist for at holde fuld vægt på forhjulene.

Uden førerens hjælp og uden den mindste tendens til hjulspind i det løse underlag bliver skovlen perfekt og ensartet fyldt.

»Det system virker bare fuldt ud nu«, siger den garvede maskinfører, der ikke var imponeret over auto-læsse systemerne i de tidligere modeller.

Det var da heller ikke før en ingeniør fra fabrikken introducerede ham for systemet, der kaldes Auto-Dig, at han prøvede det.

»Vi kørte hen i et område, hvor der lå et tykt lag singels-sten på jorden og aktiverede systemet. Herefter kørte den bare derhen ad og fyldte skovlen. Så var jeg overbevist«, husker han og må erkende, at den i visse opgaver gør det bedre, end han selv kan.

Når Lars Christiansen alligevel ofte vælger at styre læssefunktionerne selv, skyldes det flere ting.

Han kan fylde skovlen en smule hurtigere selv, og så kan systemet kun bruges til hele skovlfulde, så han skal alligevel selv fylde og veje skovl nummer tre og sidste læs.

Endelig er den nye ged utrolig god til at overføre kræfterne til underlaget.

»Der er noget, der gør, at den bare ikke vil slippe. Du skal i hvert fald virkelig provokere den og tage trykket af hjulene, hvis den skal miste grebet. Det er en meget stor hjælp«, synes han.

Når der køres rundt på pladsen, er maskinen hurtigt oppe i de høje gear, så omdrejningerne ligger lavt, og gearskiftene mærkes ikke.

Lars Christiansen må dog selv manuelt geare ned i 1. gear, når skovlen igen skal ind i bunken.

»Den kan godt selv geare ned, men ikke før den mærker belastning. Derfor kommer nedgearingen som et hop et stykke inde i bunken, og det er ikke optimalt«.

Ligesom med traktorerne i landbruget har også Komatsu WA480’eren en række spareprogrammer. Ud over automatisk stop efter en justerbar tomgangsperiode har den et øko-program, hvor både motor og hydraulik arbejder sammen om at spare maksimalt på dråberne.

Systemet virker fint, men Lars anvender det ikke til hårdt arbejde, eller til når tiden er presset. Desuden skal man vende sig til, at maskinen ændrer måden funktionerne virker på.

»Det drosler maskinen ned, så omdrejningerne er lavere, og hydraulikken virker langtsommere. Derfor varer det lidt længere at fylde skovlen«, oplever han og fortsætter:

»Den når heller ikke højt nok op i omdrejninger til, at vægten kan veje, imens jeg bakker ud og kører hen imod lastbilen«.

Han bruger dog øko-funktionen til de lettere opgaver, og når han har god tid.

Lars Christiansen kører årligt imellem 1.200 og 1.500 timer, så selv de små detaljer betyder meget. Herunder en knap ved det venstre joystick.

»Nu kan man tale i walkien ved at trykke her frem for at skulle finde knappen på anlægget. Det er en lille detalje, der gør det nemmere, og man undgår arbrydelser i arbejdet«, viser han og fortsætter:

»Vægten kan også udbygges med trådløs opkobling, så den kan sende vejesedler ind til kontoret«.


For at overbevise Lars om at læsseautomatikken virkede, fik maskinen lov at køre igennem et lag af løse sten, de såkaldte singels.

 

Det skal du også læse fra artiklen:

 

Var på prøve inden køb

Komatsu WA480’eren supplerer nogle ældre modeller af samme størrelse i maskinparken der primært udgøres af Komatsu.

De øvrige gummigede er primært Caterpillar.

Maskinen var på prøve i foråret og valget faldt på den efter en testperiode.

Gummigederne kategoriseres i A og B maskiner, hvor A-maskinerne er de nye, der bruges til de opgaver, hvor førerne kører mange timer. Blandt andet i grusgravene. De kører typisk 1.200 til 1.500 timer om året.

B-maskinerne er tidligere A-maskiner, der endnu ikke skal udskiftes, men nu varetager de opgaver med færre timer i. Eks. ved flytning af muldjord.

 

Fordele

  • Står godt fast under læsning.
  • Automatisk fyldning af skovl fungerer godt.
  • Masser af power og god komfort.
  • Lav motorhjelm.
  • Masser af tilpasningsmuligheder via terminalen.

 

Udfordringer

  • I Økonomimode er motoromdrejningerne for lave til, at maskinens vægt kan veje læsset i skovlen.
  • Nedgearing fra 2. til 1. gear gøres bedst af føreren selv.

 

 

Faktaboks

Specifikationer: Komatsu WA480 8EO
  • Egenvægt:26.465 kilo uden skovl
  • Skovl:5,5 kubikmeter
  • Motor:Komatsu rækkesekser på 11 liter, partikelfilter og Scr. katalysator
  • Maksimalydelse:315 hk ved 1.700 rpm.
  • Hydrauliksystem:Load Sensing, 260 liter pr. minut
  • Statisk tippelast, lige:19.995 kilo
  • Tømningshøjde:2,86 meter (45 grader, skovl med tænder)
  • Transmission:Converter, og powershift med fire gear plus Lock Up
  • Dæk:26.5 R25
  • Brændstoftank:380 liter og 36 liter Adblue
  • Listepris incl. skovl og joystickstyring:2,495.000 kr.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.