Ny Land Cruiser trækker tydelige spor til fortiden

Toyota Land Cruiser, som for længst er ophøjet fra bil til begreb, er på vej i en ny generation, der byder på nye teknologier og et design, der trækker tydelige tråde til tidligere udgaver. Den kommer til Danmark næste år.

Det er sandsynlig klogt tænkt, når Toyota - ganske ligesom Land Rover gør det med Defender - sørger for at bevare genkendelige træk fra fortiden, når man nu fornyer den næsten legendariske Toyota Land Cruiser. Den trækker tydelige tråde til nogle af de historiske udgaver fra flere årtier siden.

Toyota Land Cruiser fyldte netop 1. august  ikke mindre end 72 år - den første blev vist i 1951 - og modellen kom senest i en ny generation for hele 14 år siden i september 2009, dog siden tilført diverse mindre ansigtsløft og forbedringer.

Den nye generation får en ny platform baseret på den roste Toyota New Global Architecture (TNGA), som i som i kombination med chassisrammen angiveligt har givet terrænegenskaberne et løft. Den nye ramme er 50 procent mere vridningsstabil.

Et nyt elektrisk servostyringssystem har for første gang fundet vej til Land Cruiser. Som noget andet helt nyt kommer den også med muligheden for selv manuelt at frakoble krængningsstabilisatoren foran. Det har aldrig tidligere været muligt i nogen Toyota-model, men i den nye Land Cruiser vil man altså med et tryk på SDM-knappen i kabinen (Stabiliser with Disconnection Mechanism) kunne slå funktionen helt fra, hvilket giver mulighed for bedre køreegenskaber på ujævne veje og større komfort og lettere håndtering på almindelig vej. Krængningsstabilisatoren foran aktiveres automatisk igen, når hastigheden på bilen øges til over 30 km/t. eller manuelt ved at trykke på SDM-knappen på ny.

Opgraderinger til Multi-Terrain Monitor og Multi-Terrain Select systemerne giver yderligere støtte ved terrænkørsel. Ved hjælp af et højopløsningskamera og skærm giver Multi-Terrain Monitor skærmen føreren overblik over området umiddelbart omkring og under bilen. Multi-Terrain Select-systemet registrerer underlaget og tilpasser automatisk bilens opsætning og hastighed derefter.

I Vesteuropa og dermed også i Danmark kommer den nye Land Cruiser med en 2.8-liters turbodieselmotor med 204 hestekræfter og et maksimalt drejningsmoment på 500 Nm sammen med en ny otte-trins Direct Shift automatgearkasse. Det gør det muligt at trække op til 3.500 kg.

Fra 2025 bliver den nye Land Cruisers drivlinje i mild grad elektrificeret med 48-volts mild hybridteknologi i kombination med den stærke 2.8-liters turbodiesel.

Ser man den nye Land Cruiser i profil, vil man opleve en klassisk Land Cruiser-silhuet, der er større end nogensinde før med en længde på 4.920 mm (+80 mm), bredde på 1.980 mm (+95 mm), højde på 1.870 mm (+25 mm) og med en akselafstand på 2.850 mm, hvilket er 60 mm længere end forgængeren. Det er fortsat muligt at vælge mellem fem eller syv sæder.

En særlig First Edition-udgave, der kun produceres 3.000 af til det europæiske marked, vil udelukkende være tilgængelig i en begrænset periode.

Toyota forventer at introducere den nye Land Cruiser i Danmark i første halvdel af 2024.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.