For maskinstationerne er der mangt og meget at navigere i. Og nogen må tale medlemmernes sag. Og netop det benarbejde i forhold til nye love og regler fra EU’s side er blevet stadig vigtigere. Netop nu er nye EU-regler undervejs inden for mejetærskere og læssemaskiner, og hos DM&E er man klar til at tage kampene.
Formand for Danske Maskinstationer & Entreprenører, Søren Ulrik Sørensen holdt i dag sin mundtlige beretning for omkring 250 medlemmer på foreningens årsmøde på Vingsted Hotel & Konferencecenter i Bredsten ved Vejle.
Beretningen handlede blandt andet om det daglige benarbejde, som organisationen foretager for medlemmerne - ikke mindst EU-arbejde, hvor man deltager i to arbejdsgrupper, som kan påvirke kommende lovgivning om traktorer, motorredskaber og påhængskøretøjer.
»Vigtigheden af at påvirke kommende lovgivning i EU kan ikke understreges nok. I fremtiden vil meget EU-lovgivning komme som forordninger i stedet for som direktiver i dag. Forordninger er umiddelbart gældende i alle EU-medlemsstaterne i det øjeblik, hvor de træder i kraft. Så påvirkning af ny lovgivning skal ske i Bruxelles«, konstaterede Søren Ulrik Sørensen i sin beretning.
Lange processer
»Og der er i hvert fald ikke andre, der gør benarbejdet for jer. Og I skal vide, at det kan være langsommelige processer. Noget af det, vi gør nu, ser vi måske først resultatet af i 2023«, indskød DM&E’s branchedirektør, Bent Juul Jørgensen.
Årsmødet kom også ind på den nye såkaldte ”Mother Regulation” om traktorer og påhængskøretøjer, som trådte i kraft fra 2018.
»Det nye vigtige arbejdsområde er arbejdet med en typegodkendelse for motorredskaber som mejetærskere og læssemaskiner. Ved at indføre ens vilkår for hele EU skal maskinproducenterne ikke længere tilpasse deres maskiner efter national lovgivning. Her skal vi være vågne, for fælles EU-lovgivning for motorredskaber kan f.eks. føre til reduktion at motorredskabers tilladte bredde«, lød det fra DM&E’s Agrokonsulent, Henning Sjørslev Lyngvig.
»Vi støtter EU-typegodkendelse af motorredskaber, men vi insisterer samtidigt på, at den kommende lovgivning for motorredskaber ikke begrænser nationale muligheder for at anvende brede dæk og tvillinghjul. Dette er afgørende for at bjerge høsten i våde år og for at reducere jordpakning«, lød det videre i årsberetningen.
Kommentarer