På første hånd: Det helt rigtige valg at flytte stortraktor til Finland

Med sin kompakte størrelse føles S-serien anno 2024 nærmest som en Q-serie på steorider, og ved at flytte produktionen til Finland skruer Valtra kraftigt op på både udstyr og elektronik.

The Boss, kalder Valtra sin nye og sjette generation af S-serien, der lander i Danmark i sensommeren 2024.

Fysisk virker traktoren nu ikke så voldsom som sit tilnavn, for Valtra er faktisk gået efter at lave en ret så kompakt traktor. Motorhjelmen er overraskende skrå og var det ikke for det nye design af forlygter og motorhjelm, kunne man godt tage fejl af bossen og den lidt mindre Q-serie.

Men man skal ikke tage fejl. S-serien topper ved 420 heste i S416, som opnår sin effekt uden boost, og den rummer en række features. Mere om dem senere.

Ens uanset bogstavet

LandbrugsAvisen er taget til Faxe for at prøve de to første S-modeller på dansk grund, og selvom vejret sætter en stopper for markarbejdet har vi mulighed for at køre med traktoren på arealer ved Lystrup Gods. Og man fornemmer ret hurtigt nogle af forskellene fra forgængeren.

Som nævnt bliver den nye S’er produceret på Valtras fabrik i Finland i stedet for i Beauvais, Frankrig. Og det er godt.

Det betyder, at traktoren nu får præcis samme kabine som både N-, T- og Q-serien, og betjeningsmæssigt er den ligeledes indetisk. Det er med andre ord fuldstændig ligemeget, hvilket bogstav, som står på traktoren. Er du vant til den ene kan du også køre den anden.

Opgraderet elektronik

Men det er langt mere vigtigt at nævne, at skiftet også medfører en opgradering i den elektroniske arkitektur.

Selvom den tidligere S-serie også have SmartTouch betjening og terminal, så formåede Valtra ikke at parre software med produktion i Frankrig, og derfor kan den nuværende S-serie eksempelvis ikke håndtere Valtra SmartTurn og Auto U-pilot, som kort fortalt går ud på, at traktoren selv vender rundt i forageren via gps efter et valgt mønster.

Også på telematics-delen har S-serien haltet, men det er slut nu, og faktisk er det planen fremover, at nye elektroniske features vil komme til S-serien først og så drysse ned til de mindre serier.

Et eksempel er TIM (Tractor Implement Management), som lanceres på S-serien fra næste år, og som betyder, at redskabet i første omgang kommer til at styre traktorens hastighed samt hydraulikken.

De første indtryk fra kørslen af traktoren er, at den føles dejlig kompakt at køre. Og så har Valtra fået gjort noget ved lydniveauet i kabinen i forhold til især den mindre Q-serie. Stolper og gulv er nu ekstra lydisoleret, og det giver tydelige plusser i bogen her, når jeg kører traktoren.

Fuld power på hydraulik

Netop på hydraulikken bliver S-serien unik. Den har som standard en 200 liters pumpe, men som ekstraudstyr kan den udstyres med to 200 liters pumper.

Den ene pumpe leverer olie til styrtøj og udtag 1,2 og 3, mens den anden leverer olie til udtag 4,5 og 6 samt power beyond. Det tredje udtag er i øvrig en 3/4 tommer ventil, som gør det muligt at sende 170 liter olie ud i minuttet.

Tekniske specifikationer:

  • Seks modeller: S286, S316, S346, S376, S396 og S416
  • Effekt: 280-420 hk. (310-420 inkl. boost)
  • Motor: 8,4 l. Agco Power 6 cyl.
  • Transmission: Trinløs ML260 m. to hastighedsområder
  • Egenvægt: 12 ton. Tilladt totalvægt 18 ton
  • Akselafstand: 3,092 m.
  • Tankindhold: 610 l diesel, 70 l AdBlue.

Nu bliver S-serien også en rendyrket finne

Den første generation fra 1999 var ingen succes. Tværtimod. En traktor med ZF semipowershift-transmission, og en terminal med et linux baseret styresystem var sammen med andre finurligheder bare ikke landmændenes kop the - heller ikke selvom den blev lavet i Finland. Ganske få enheder blev produceret, og traktoren gik stille og rolig i glemmebogen.

Indtil 2007, hvor en helt ny S-serie ser dagens lys. Denne gang med Agco som medudvikler, og siden er det som bekendt gået bedre. Men Valtra S har altid stået lidt i skyggen af de andre serier: Bygget hos MF i Frankrig og med en anden kabine end sine brødre fra Finland. Med sjette generation af S-serien er det slut. Valtra hiver sin stortraktor til Finland, og først på ugen var Landbrugsavisen inviteret ud for at køre den nye finske traktor.

 

Faktaboks

Fem detaljer om den nye S-serie:

  1. Ændret kabine: S-serien får samme kabine som Q-, T- og N-serien.
  2. Finland: Skal produceres hos Valtra i Finland. Produktion går i gang til juni. 18 enheder kommer til DK fra august.
  3. Unlimited: Brugertilpasninger muligt via Valtra Unlimited - bl.a. alternative farver, interiør og div. modificeringer.
  4. Turbo: Fortsat 8,4 l. Agco Power, men fremover med en enkelt turbo i stedet for tidligere to stk.
  5. Hydraulik: Kan udstyres med dobbelt LS pumper, samlet 400 l/min.

Emneord video

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.